ترامپ قطع روابط کشورهای عربی با قطر را نتیجه سفر خود دانست

  • 16 خرداد 1396 - 23:03
ترامپ قطع روابط کشورهای عربی با قطر را نتیجه سفر خود دانست

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از قطع رابطه عربستان سعودی و چند کشور دیگر با قطر استقبال کرده و گفته است ممکن است این برخورد “آغازی برای پایان تروریسم” باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای ترامپ در توییتر خود نوشته است: “این خیلی خوب است که می‌بینیم سفر به عربستان سعودی و ملاقات با پادشاهش و ۵۰ کشور دیگر به این زودی در حال ثمر دادن است.”

“آنها گفتند به سختی با تامین مالی افراط‌گرایی برخورد می‌کنند و همه اشاره‌ها به قطر بود. شاید این آغازی برای پایان وحشت تروریسم باشد.”

عربستان، مصر، امارات متحده عربی، بحرین و چند کشور دیگر همه روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده‌اند. علاوه بر اینها همسایگان عرب قطر، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی خود را به روی این کشور بسته‌اند.

عربستان و چند کشور دیگر قطر را به حمایت از تروریسم از طریق پشتیبانی گروه‌های اخوان‌المسلمین، حماس و داعش متهم کرده‌اند.

قطر می‌‎گوید فعلا از اقدام متقابل و پاسخ دادن به اتهامات آنها خودداری می‌کند.

آقای ترامپ گفته است: “در سفر اخیرم به خاورمیانه اعلام کردم که دیگر نباید امکان تامین مالی ایدئولوژی رادیکال وجود داشته باشد. [پس از آن] رهبران [منطقه] انگشت اتهام را متوجه قطر کردند. حالا ببینید!”

او دو هفته پیش در اولین سفر رسمی خارجی خود به عربستان سعودی رفت و در ریاض در مراسم افتتاح یک مرکز مبارزه با تروریسم شرکت کرد.

تصور می‌شود که تلاش برای انزوای ایران یکی از اهداف آقای ترامپ در این سفر بود.

پیش از این هم اختلاف نظرهایی میان عربستان سعودی و قطر به وجود آمده است اما این تنش بی‌سابقه پس از آن بروز کرد که خبرگزاری رسمی قطر از قول شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر، نوشت که ایران را قدرتی بزرگ و ضامن ثبات منطقه دانسته بود.

وزارت خارجه ایران از تنش موجود بین قطر و همسایگان عربش اظهار نگرانی کرده و می‌گوید امیدوار است که اختلاف‌ها از روش‌های سیاسی حل شود.

دیدگاه