سازمان ملل: 100 هزار کودک در موصل در وضعیتی خطرناک به‌سر می‌برند

  • 16 خرداد 1396 - 15:06
سازمان ملل: 100 هزار کودک در موصل در وضعیتی خطرناک به‌سر می‌برند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، روز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرده است که حدود ۱۰۰ هزارکودک در وضعیتی بسیار خطرناک در مناطق جنگی در شمال شهر موصل در عراق گرفتار شده اند.

به گزارش رویترز، در بیانیه یونیسف تصریح شده است: گروه حکومت اسلامی(داعش) از کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده می کند. در همین حال شماردیگری از کودکان در میانه جنگ بین نیروهای دولتی با پیکارجویان اسلامگرا گرفتار شده اند.

این بیانیه تصریح کرده است: شماری از این کودکان مجبور شده اند در جنگ و درگیری شرکت کنند.

یونیسف همچنین تاکید کرده است: برخی از گزارش ها حاکی است که با تشدید درگیری ها در موصل شماری از کودکان در حال فراز ازاین منطقه کشته شده اند.

رویترز می گوید، خبرنگار و فیلمبرداران این خبرگزاری روز شنبه اجساد شماری از غیرنظامیان از جمله کودکان را در مناطق درگیری دیده اند که به نظر می رسید کوشیده بودند که از منطقه تحت محاصره بگریزند.

یونیسف همچنین خواستار توقف کلیه بمباران ها به مدارس، بیمارستان ها، مناطق مسکونی و تاسیسات آب رسانی در موصل شده است.

گروه حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۴ توانست به سرعت بخش‌های وسیعی از غرب عراق از جمله موصل را به تصرف خود در آورد. ابوبکر البغدادی، رهبر این گروه در همان سال در مسجد «النوری» در موصل اعلام خلافت کرد.

دولت عراق طی سه سال اخیر دست به اقداماتی برای مقابله با این گروه زده و شماری از شهرهای تحت تصرف گروه حکومت اسلامی را باز پس گرفته است. در همین زمینه، نیروهای عراقی از پاییز سال گذشته عملیات خود را برای بازپس گیری موصل آغاز کرده اند.

هم اینک نبرد برای کنترل آخرین بخش از غرب و شمال موصل بین نیروهای دولتی با حمایت هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با نیروهای گروه حکومت اسلامی در جریان است.

رویترز می گوید، در حدود ۷۰۰ هزار نفر توانسته اند از موصل بگریزند و هم اکنون در کمپ ها و اردوگاه ها زندگی می کنند.

دیدگاه