ولادیمیر پوتین اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرد

  • 15 خرداد 1396 - 10:03
ولادیمیر پوتین اتهام دخالت در انتخابات آمریکا را رد کرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اتهام دخالت در انتخابات آمریکا و داشتن اطلاعات سری و مخرب علیه دونالد ترامپ را بی‌اساس دانسته است.

آقای پوتین در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا، همچنین واشنگتن را به دخالت در انتخابات سایر کشورها متهم کرده است.

او گفت: “انگشت خود را روی هر نقطه نقشه جهان بگذارید، در همه جا این گلایه را می شنوید که مقامات آمریکایی در روند انتخابات داخلی، مداخله می‌کنند.”

رئیس جمهوری روسیه گفت که در آمریکا قدرت بین دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دست به دست می‌شود و روسای جمهوری تغییر می‌کنند اما خط مشی واشنگتن عوض نمی‌شود.

ولادیمیر پوتین با تاکید بر این که مسکو سیاست خود را در واکنش به سیاست خارجی آمریکا تعیین می‌کند گفت: “این معنایی ندارد که ما دخالت کنیم.”

آقای پوتین روز اول ژوئن گفته بود شاید شهروندان خصوصی روسیه با “افکار میهن پرستانه” در حملات سایبری علیه حزب دمکرات دست داشته اند.

به علاوه او که در سن پترزبورگ با خبرنگاران صحبت می کرد در پاسخ به سوالی درباره سوءظن در مورد تلاش احتمالی روسیه برای دخالت در انتخابات آتی آلمان این احتمال را مطرح کرد که ممکن است میهن پرستان روس دست به چنین حملاتی بزنند.

او گفت: “اگر (هکرها) دارای افکار میهن پرستانه باشند، شروع به کمک به آنچه به اعتقاد آنها نبرد خوب علیه کسانی است که از روسیه بد می گویند بکنند.”

آقای پوتین روز یکشنبه همچنین این حرف که سازمان‌های امنیتی روسیه در گذشته اطلاعاتی از دونالد ترامپ جمع کرده اند که می توانند از آن به عنوان اهرم فشار علیه رئیس جمهوری آمریکا استفاده کنند را کاملا بی‌اساس دانست و گفت: “این فقط یک خروار حرف بی‌معناست.”

آقای پوتین افزود: “ما ابدا رابطه‌ای با هم نداشتیم. او در گذشته به مسکو می آمد. اما من هرگز او را ندیدم.”

بنا بر گزارش‌های تایید نشده‌ای که چندی پیش در برخی رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، دستگاه‌های اطلاعاتی روسیه، ویدئوهایی از آقای ترامپ و روسپیان و همچنین اطلاعاتی منفی درباره منافع مالی و کسب و کارش به دست آورده‌اند.

آقای ترامپ این گزارش‌ها را محکوم کرده و آن‌ها را “کاملا جعلی” دانسته است.

با این حال، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا سال گذشته نهاهای اطلاعاتی روسیه را به سازماندهی و اجرای حملات سایبری علیه کمیته مرکزی حزب دموکرات با هدف ضربه زدن به هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ، متهم کردند.

در پی انتشار آن گزارش، دولت باراک اوباما سازمان امنیت فدرال روسیه (اف اس بی) و سازمان اطلاعات ارتش روسیه (جی آر یو) را تحریم و تعدادی از دیپلمات‌های روس را از آمریکا اخراج کرد.

در چند ماه اخیر همچنین شماری از اطرافیان آقای ترامپ به تماس‌های محرمانه با مقامات روسیه متهم شده‌اند، از جمله مایکل فلین، مشاور امنیت مل سابق وی که سه هفته بعد از ورود به کاخ سفید کنار گذاشته شد.

گفته می شود که جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ هم به عنوان بخشی از تحقیقات فدرال مربوط به ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا یک مظنون به شمار می‌رود.

قرار است که جیمز کومی، رئیس برکنار شده پلیس فدرال – اف‌بی‌آی – این هفته در یک جلسه‌ علنی کمیته اطلاعاتی مجلس سنا درباره اتهام دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی آمریکا شهادت بدهد.

انتظار می رود آقای کومی در جلسه پنجشنبه (هشتم ژوئن) درباره این ادعا که دونالد ترامپ از او خواسته بود تا درباره تماس‌های یکی از مشاورانش با مقامات روس تحقیق نکند هم صحبت کند.

رئیس جمهوری آمریکا این اتهام که از جیمز کومی درخواست کرده بود که به تحقیقات درباره ارتباط مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی‌اش با روسیه پایان بدهد را قویا رد کرده است.

رسانه‌های آمریکا اخیرا گزارش دادند که آقای ترامپ به رئیس وقت اف‌بی‌آی گفته بود فلین مرد خوبیست و “امیدوارم بتوانید این مساله را رها کنید.”

دیدگاه