تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

یمن در آستانه فاجعه؛ روزانه تا پنج هزار مبتلای جدید به وبا

  • 15 خرداد 1396 - 9:56
یمن در آستانه فاجعه؛ روزانه تا پنج هزار مبتلای جدید به وبا

بنا به ارزیابی سازمان ملل، روزانه از ۳ تا ۵ هزار مورد جدید ابتلا به وبا در یمن ثبت می‌شود. یونیسف پیش‌تر نیز یمن را با توجه به قحطی و شیوع بیماری، کشوری “در آستانه فاجعه” ارزیابی کرده بود.

به گزارش دویچه‌وله، گیرت کاپلر، مدیر بخش خاورمیانه صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، روز شنبه (۳ ژوئن/ ۱۳ ژوئن) با اشاره به خطر شیوع سریع وبا در یمن اعلام کرد که در این کشور روزانه از ۳ تا ۵ هزار مورد ابتلای جدید به این بیماری ثبت می‌شود.

مدیر بخش خاورمیانه یونیسف در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، فقط در ماه گذشته (مه ۲۰۱۷) حدود ۷۰ هزار مورد مشکوک به ابتلای به وبا در ۱۹ منطقه از ۲۲ منطقه این کشور ثبت شده است.

کاپلر جمعه گذشته گفته بود که از این تعداد ۶۰۰ نفر، از جمله بیش از ۱۰۰ کودک، جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که کارشناسان شمار واقعی قربانیان وبا در یمن را بسیار بیش از آمار رسمی ارزیابی می‌کنند.

گیرت کاپلر ابراز نگرانی کرده است که موارد ابتلای به وبا بتواند در صورت نرسیدن کمک‌های لازم، هر ۱۴ روز تا دو برابر افزایش یابد و به ۱۳۰ هزار و سپس به حدود ۳۰۰ هزار مورد برسد.

زباله‌های تلنبار شده در صنعا، پایتخت یمن

خطر سرایت به کشورهای همسایه

مدیر بخش خاورمیانه یونیسف تأکید کرده است، در چنین شرایطی وبا می‌تواند چنان گسترش یابد که حتی از مرزهای یمن گذشته و به تمام کشورهای همسایه‌ی این کشور جنگ‌زده سرایت کند.

این مقام سازمان ملل با اشاره به خطر کنترل‌ناپذیر شدن وبا در چارچوب‌های مرزی، ابراز امیدواری کرده که شیوع تهدیدآمیز این بیماری بتواند توجه مردم را به یمن جلب کند. کاپلر گفته است، بسیاری از بیماران حتی توان مالی مراجعه به مراکز درمانی را ندارند.

“بدترین مکان برای کودک بودن”

مدیر بخش خاورمیانه یونیسف که به تازگی از سفر ۵ روزه به صنعا، پایتخت یمن، بازگشته است می‌گوید، در کنار قحطی و گرسنگی، استفاده از کودکان در جنگ و افزایش کار کودکان، شیوع وبا تازه‌ترین بلای یمن است. به گفته کاپلر، «یمن یکی از بدترین نقاط جهان برای کودک بودن است».

بیماری واگیر وبا که با تهوع و اسهال شدید همراه است، به‌ویژه کودکان، سالمندان و بیماران را با خطر مرگ مواجه می‌کند. سازمان بهداشت جهانی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ نخستین موارد ابتلا به وبا در یمن را گزارش کرد.

ویرانی نظام بهداشتی

به گزارش سازمان ملل متحد، حدود دو سوم جمعیت یمن از دسترسی به آب آشامیدنی پاکیزه محروم‌اند. آب آلوده یکی از عوامل انتقال و شیوع وباست. این در حالی است که تنها شمار اندکی از تأسیسات و مراکز بهداشتی یمن قادر به فعالیت هستند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، ۶ / ۷ میلیون نفر از شهروندان یمن در مناطقی زندگی می‌کنند که خطر شیوع وبا و ابتلا به این بیماری بسیار بالاست.

بیماری واگیر وبا در حالی بر یمن سایه افکنده که این کشور از سه سال پیش درگیر جنگ داخلی است. جنگ یمن از سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون حدود ۱۰ هزار قربانی گرفته، حدود ۳ میلیون آواره بر جای گذاشته و نظام بهداشتی و اقتصاد این کشور را ویران کرده است.

شورشیان حوثی مورد حمایت ایران کنترل بخش بزرگی از کشور، از جمله صنعا را در دست دارند. ائتلافی از سنی‌مذهب‌ها به رهبری عربستان سعودی نیز، از طریق حملات هوایی با حوثی‌های شیعه می‌جنگند.

 

دیدگاه