خروج آمریکا از پیمان پاریس، یک تصمیم و یک دنیا اعتراض

  • 13 خرداد 1396 - 13:02
خروج آمریکا از پیمان پاریس، یک تصمیم و یک دنیا اعتراض

تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از پیمان پاریس با اعتراض و مخالفت بسیاری از رهبران و نمایندگان اقتصادی و کنشگران محیط زیست کشورهای مختلف روبه‌رو شد. شماری از هنرمندان نیز علیه این تصمیم پا به میدان نهادند.

به گزارش دویچه وله، چین تصمیم ترامپ را “ضربه‌ای جهانی” ارزیابی کرد و اتحادیه اروپا از این تصمیم ابراز تاسف نمود. تصمیمی که همه دست‌اندرکاران احتمال آن را می‌دادند. ترامپ در کارزار انتخاباتی خود رسما وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات از توافق اقلیمی پاریس خارج می‌شود. وعده‌ای که حال بدل به سیاست رسمی دولت ترامپ شده است.

واکنش‌ها و اعتراضات به این یا آن سیاستمدار و کشور محدود نمی‌شود. آمریکا با خروج از پیمان پاریس از این منظر در سطح بین‌المللی منزوی شده است. دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش، تصمیم ترامپ را برای جامعه جهانی بسیار نومیدکننده ارزیابی کرد.

اروپا و تصمیم ترامپ

ترامپ پس از اعلام تصمیم خود مبنی بر خروج از پیمان پاریس اعلام کرده که حاضر است بار دیگر بر سر مفاد این پیمان با کشورهای دیگر مذاکره کند. ترامپ مدعی است که بار اصلی پیمان پاریس بر دوش آمریکا سنگینی می‌کند، و از این رو آمریکا خواستار تجدید مذاکرات بر سر پیمان اقلیمی پاریس است.

رئیس جمهور فرانسه، ایمانوئل مکرون و پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا با پیشنهاد ترامپ مبنی بر تجدید مذاکرات بر سر مفاد پیمان اقلیمی پاریس مخالفت کرده‌اند.

صدراعظم آلمان نیز اعلام کرده است که این کشور صرف‌نظر از اینکه آمریکا چه سیاستی در پیش بگیرد، به تعهدات و الزامات پیش‌بینی شده در پیمان پاریس پایبند است.

میگوئل آریاس کانته، مسئول کمیسیون انرژی و محیط زیست اتحادیه اروپا نیز تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از پیمان یاد شده را روزی تلخ برای جامعه جهانی خوانده است.

رئیس جمهور فرانسه تصمیم ترامپ را خطای آمریکا در رابطه با آینده کره خاکی نامید و گفت که برای نجات شرایط اقلیمی در جهان، برنامه جایگزینی وجود ندارد و از این رو، چاره‌ای نیست مگر اجرای همین پیمان اقلیمی، حتی بدون آمریکا.مکرون با بهره گرفتن از شعار انتخاباتی ترامپ که گفته بود: «عظمت آمریکا را دوباره احیا کنیم!»، درباره پیمان اقلیمی پاریس گفت: «بیایید عظمت سیاره سبزمان را مجددا احیا کنیم.»

مواضع سایر کشورهای اروپایی

ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، نیز پس از شنیدن تصمیم دولت ترامپ در یک تماس تلفنی تاسف خود را به اطلاع رئیس جمهور آمریکا رساند. از سوی دیگر سخنگوی دولت بریتانیا اعلام کرد که بریتانیا به تعهدات خود در رابطه با پیمان اقلیمی پاریس عمل خواهد کرد.

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که از معدود سیاستمداران اروپایی بود که از پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا ابراز شادمانی کرده بود، پس از شنیدن تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از پیمان پاریس گفت “شوکه” شده است.

دولت مجارستان بر این باور است که تغییرات جوی و اقلیمی یک پدیده جهانی خطرناک است و از این رو، باید در سطح جهانی و با مشارکت همه کشورها به مقابله با آن برخاست.

کریستیان کرن، صدراعظم اتریش نیز درباره تصمیم ترامپ گفت: «خروج آمریکا از پیمان پاریس آشکارا حکایت از آن دارد که ترامپ واقعیت‌های کشور خود را نفهمیده است.»

واکنش‌ها در آمریکا

تیم کوک، رئیس شرکت اپل، تصمیم ترامپ را گامی خطا و به زیان کره زمین ارزیابی کرد و گفت که این شرکت تمام توان خود را برای مانع شدن از تغییرات منفی اقلیمی به کار خواهد گرفت.

رئیس فیس‌بوک، مارک زاکربرگ، نیز در صفحه فیس‌بوکی خود نوشت: «این برای محیط زیست بد است، برای اقتصاد بد است و آینده کودکان ما را به مخاطره می‌اندازد.»

شماری از هنرمندان آمریکا نیز علیه تصمیم ترامپ اعتراض کرده‌اند. برای نمونه، آرنولد شوارتزنگر نیز از تصمیم دولت ترامپ مبنی بر خروج از پیمان اقلیمی پاریس انتقاد کرده و گفته است: «یک نفر نمی‌تواند همه پیشرفت‌های ما را بر باد دهد.»

دیدگاه