تظاهرات کابل در اعتراض به ناامنی؛ شلیک هوایی پلیس

  • 12 خرداد 1396 - 14:50
تظاهرات کابل در اعتراض به ناامنی؛ شلیک هوایی پلیس

گزارش‌ها از کابل حاکی است که صدها تن از شهروندان افغانستان در اعتراض به آنچه که “بی‌کفایتی دولت در حفظ امنیت” می‌خوانند، امروز، جمعه ١٢ جوزا/خرداد در کابل تظاهرات کرده‌اند.

به گزارش بی بی سی، معترضان تلاش دارند خود را به چهار راه ‘زنبق’ برسانند اما نیروهای امنیتی با شلیک هوایی می‌کوشیدند از حرکت آنان جلوگیری کنند.

روز چهارشنبه ۱۰ خرداد در این محل انفجار شدیدی روی داد که بیش از ۱۰۰ کشته و ۴۶۰ زخمی برجای گذاشت.

معترضان خواهان کناره‌گیری دولت به رهبری اشرف غنی، رئیس جمهوری، و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی هستند.

رسانه‌های محلی از زخمی شدن هشت نفر و همچنین بازداشت ۱۰ تظاهرکنندگان از سوی پلیس گزارش داده‌اند.

تظاهرکنندگان همچنین مدعی هستند که یک نفر از آنها در درگیری با پلیس کشته شده‌اند.

هارون نجفی‌زاده، گزارشگر بی‌بی‌سی در محل می‌گوید که شمار تظاهرکنندگان در حال افزایش است و اوضاع تنش‌آلودی بر فضای کابل حاکم است.

گزارشگر بی‌بی‌سی می‌گوید که پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان از شلیک هوایی و خودروهای آب‌پاش استفاده کرده است و در مواردی هم تظاهرکنندگان علیه پلیس سنگ پرتاب کرده‌اند.

او می‌گوید که تظاهرکنندگان گفته‌اند که تا شب به اعتراضات‌شان ادامه خواهند داد.

این تظاهرات در پی حمله خونین چهارشنبه از سوی شماری از فعالان مدنی، شهروندان کابل و گروه‌های سیاسی راه‌اندازی شده است.

به گفته او حمله روز چهارشنبه خشم زیاد مردم را برانگیخته و تظاهرات ابتدا از طریق شبکه‌های اجتماعی و با اعتراض به آنچه “بی‌کفایتی حکومت در تامین امنیت” خوانده شده، آغاز شد ولی حالا خواسته معترضان تغییر کرده و آنها خواهان کناره‌گیری رهبران دولت وحدت ملی هستند.

گزارش‌گر بی‌بی‌سی همچنین می‌گوید که ادعاهای وجود دارد مبنی براینکه شماری از گروه‌های سیاسی مخالف دولت آقای غنی نیز در سازماندهی این تظاهرات دخیل هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز حدود هزار نفر در محل نزدیک به انفجار روز چهارشنبه جمع شده‌اند و در شعارهای خود، رئیس جمهوری و رئیس اجرایی افغانستان را مسئول ناتوانی در جلوگیری از این حمله می‌خوانند. معترضان تصاویری از کودکان کشته شده و دیگر قربانیان حمله اخیر کابل را با خود حمل می‌کنند و شعار می‎دهند: “غنی! عبدالله! استعفا! استعفا!”.

معترضان همچنین خواهان اعدام زندانیان مرتبط با شبکه حقانی در زندان‌های افغانستان هستند.

تصاویر رسانه‌های محلی حضور سنگین پلیس در محل را نشان می‌دهد و صدای شلیک هوایی پلیس همچنان شنیده می‌شود. هنوز از آسیب احتمالی به تظاهرکنندگان گزارش دریافت نشده است.

دیدگاه