حمله وسیع سایبری «75 هزار کامپیوتر را هدف گرفته است»

  • 23 اردیبهشت 1396 - 17:31
حمله وسیع سایبری «75 هزار کامپیوتر را هدف گرفته است»

یک کارشناس ارشد امنیت سایبری در دانشگاه هاروارد می‌گوید حمله وسیع سایبری اخیر بیش از ۷۵ هزار کامپیوتر را در سراسر جهان هدف قرار داده است. شرکت امنیت سایبری آواست هم برآورد مشابهی دارد.

به گزارش بی بی سی، این حمله کامپیوترهایی را در حدود ۱۰۰ کشور قفل کرده و به نظر می‌رسد روسیه بیش از همه آسیب دیده باشد.

گفته می‌شود این باج‌افزار از روش‌هایی استفاده کرده است که در سازمان امنیت ملی آمریکا روی آنها کار شده بود.

از روز جمعه باج‌افزاری با هدف قرار دادن هزاران کامپیوتر موسسات مختلف آنها را قفل کرده و در ازای باز کردن قفل درخواست پول اینترنتی (بیت‌کوین) کرده است.

در بریتانیا نظام خدمات درمانی ضربه شدیدی خورده است. کارکنان تصاویری از صفحه نمایش خود همرسانی کرده‌اند که در آنها باج‌افزار دسترسی به اطلاعات را قفل کرده و برای باز کردن قفل درخواست ۳۰۰ دلار باج دارد، که باید با بیت‌کوین پرداخته شود.

امبر راد، وزیر کشور بریتانیا، می‌گوید هنوز برای دولت این کشور روشن نیست که چه کسانی عامل این حمله وسیع بوده‌اند.

بانک مرکزی روسیه اعلام کرده است که در این کشور چند بانک هدف قرار گرفته‌اند.

شرکت خودروسازی رنو در فرانسه یکی دیگر از موسسات بزرگی است که اعلام کرده هدف این حمله قرار گرفته است. یک سخنگوی این شرکت به خبرگزاری فرانسه گفت آنها مشغول انجام اقدامات لازم برای مقابله با حمله هستند.

دکتر مایکل سولمیر، کارشناس امنیت در دانشگاه هاروارد و از مقام‌های پیشین وزارت دفاع آمریکا، به بی‌بی‌سی گفت: “به نظر می‌رسد بیشتر، کامپیوترهایی هدف قرار گرفته‌اند که از نسخه‌های قدیمی ویندوز استفاده می‌کردند، نسخه‌هایی که دیگر به روز نمی‌شدند.”

او گفت احتمالا دلیل اینکه کامپیوترهای بیشتری در روسیه هک شده‌اند همین باشد که آنها بیشتر از نسخه‌های قدیمی استفاده می‌کرده‌اند.

مایکروسافت می‌گوید از اینکه کاربران نرم‌افزارهایش قربانی این حمله شده‌اند متاسف است. این شرکت می‌گوید کاربران با به روزرسانی‌های جدیدی که در اختیارشان قرار گرفته می‌توانند در برابر رخنه‌ها از خود محافظت کنند.

برخی کارشناسان امنیت سایبری معتقدند هکرها در حمله اخیر از همان نقاط ضعف و کدهای مخربی استفاده کرده‌اند که سازمان امنیت ملی آمریکا تحت نام ایترنال‌بلو از آن استفاده می‌کرد.

گروهی از هکرها یک ماه پیش اعلام کردند که کدهای مخرب سازمان امنیت ملی آمریکا را دزدیده‌اند. آنها می‌خواستند کدهای مخرب را به حراج بگذارند، اما سرانجام آنها را به طور رایگان منتشر کردند.

دیدگاه