رویترز: قرارداد تسلیحاتی 100 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان در مراحل نهایی است

  • 23 اردیبهشت 1396 - 17:21
رویترز: قرارداد تسلیحاتی 100 میلیارد دلاری آمریکا با عربستان در مراحل نهایی است

یک مقام ارشد کاخ سفید جمعه ۱۲ ماه مه، ۲۲ اردیبهشت،به رویترز گفته است،مذاکرات آمریکا و عربستان درمورد یک مجموعه از قراردادهای تسلیحاتی به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار مراحل نهایی خود را می گذارند.

به گزارش رسانه ها، در حالی این گزارش منتشر شده که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، قرار است هفته آینده به ریاض سفر کند و با مقام‌های عربستان سعودی دیدار کند.

این مقام ارشد کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود، تصریح کرده است، رقم این مجموعه قراردادهای تسلیحاتی ممکن است در یک دهه آینده به ۳۰۰ میلیارد دلار برسد تا قابلیت دفاعی عربستان تقویت شود.

این مقام اضافه کرده است: ما در مراحل نهایی کردن یک مجموعه از توافق ها هستیم.

طبق این گزارش، نحوه تنظیم بسته (قراردادها) تسلیحاتی به گونه ای است که همزمان با سفر دونالد ترامپ به عربستان باشد.

دونالد ترامپ قرار است ۱۹ ماه مه در اولین سفر خارجی خود عازم ریاض شود.

هفته گذشته برخی از مقام‌های آمریکا در خصوص مذاکرات تسلیحاتی بین واشینگتن و ریاض گفته بودند، این مذاکرات از جمله شامل خرید سیستم دفاع موشکی تاد محصول شرکت لاکهید مارتین، سیستم نرم افزار C2BMC برای کنترل و ارتباطات، و خودروهای زرهی برادلی و تانک‌ام ۱۰۹ خواهد بود.

رویترز می گوید، آمریکا مهم‌ترین تامین کنند سلاح عربستان سعودی است وسلاح هایی مانند جنگنده‌های اف ۱۵تا سیستم‌های فرماندهی و کنترل را به ارزش ده‌ها میلیارد دلار به ریاض فروخته است.

اهداف سفر ترامپ به خاورمیانه

ژنرال هربرت مک‌مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا، نیز روز جمعه در نشست مطبوعاتی کاخ سفید درباره سفر هفته آینده رییس جمهوری آمریکا به خاورمیانه و اروپا، گفته است: آقای ترامپ در جریان سفر به عربستان کشورهای منطقه را تشویق خواهد کرد تا گام‌های جدی برای مقابله با ایران، گروه حکومت اسلامی (داعش)، القاعده و حکومت بشار اسد، عوامل هرج و مرج و خشونت در منطقه بردارند.

ژنرال مک مستر اضافه کرده است، دونالد ترامپ علاوه بر عربستان از اسرائیل و ایتالیا دیدار خواهد کرد و با بازدید ازسه مرکز مهم مسلمانان، یهودیان و مسیحیان پیام آور «وحدت» خواهد بود.

آقای مک‌مستر همچنین تاکید کرده است:« تاکنون هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا در یک سفر به مراکز سه دین بزرگ دنیا، نرفته‌اند» و به گفته او آقای ترامپ می‌خواهد درباره آنچه که می‌تواند به اتحاد و صلح منجر شود، تاکید کند.

سفر دونالد ترامپ به عربستان دو روزه خواهد بود. ملک سلمان ، پادشاه عربستان سعودی ، رهبران ۱۷ کشور مسلمان را برای دیدار و گفتگو با دونالد ترامپ، ‌رئیس جمهوری آمریکا به ریاض دعوت کرده است.

پس از ریاض دونالد ترامپ برای دیدار با رهبران اسراییلی و فلسطینی به اسراییل سفر خواهد کرد. رییس جمهوری آمریکا سپس به رم و پس از آن به بروکسل خواهد رفت.

دیدگاه