فرماندار سابق پایتخت اندونزی به جرم «کفرگویی» زندانی شد

  • 19 اردیبهشت 1396 - 12:27
فرماندار سابق پایتخت اندونزی به جرم «کفرگویی» زندانی شد

فرماندار سابق جاکارتا به جرم کفرگویی و اهانت به اسلام به حبس محکوم شده است.

به گزارش بی بی سی، روز سه‌شنبه، ١٩ اردیبهشت (٩ مه)، پنج قاضی یکی داگاه کیفری در جاکارتا رای دادند که باسوکی تجاههاجا پوراناما، فرماندار سابق این شهر، در جریان مبارزات انتخاباتی سال گذشته به دین اسلام اهانت کرده و براساس قوانین مجازات کفرگویی در این کشور، او را به دو سال زندان محکوم کردند.

پوراناما (اول از راست)

گروهی از بنیادگرایان اسلامی که در خارج از دادگاه تجمع کرده بودند با شعار “الله اکبر” از محکومیت این مقام سابق استقبال کردند در حالیکه طرفداران آقای پوراناما گفته‌اند که این محاکمه نتیجه پرونده سازی و دارای انگیزه سیاسی بوده است. همزمان، گروهی از مدافعان دموکراسی و حقوق بشر تظاهراتی را در حمایت از او برگزار کردند و حکم دادگاه را باعث نگرانی دانستند.

بازداشت فرماندار سابق، که با نام “اهوک” هم شهرت دارد، سال گذشته و پس از یک رشته تظاهرات اعتراضی در پایتخت صورت گرفت که در آن، چندین هزار نفر به دعوت گروه‌های اسلامی در خیابان‌ها راهپیمایی کردند و خواستار مجازات او شدند.

با اعلام نتیجه انتخابات، مشخص شد که آقای پوراناما شکست خورده و رقیب انتخاباتی او، که یک فرد مسلمان است، به این سمت انتخاب شده است.

یکی از قضات دادگاه در دفاع از شدت مجازات تعیین شده برای آقای پوراناما گفت که دلیل آن این بوده که متهم درجریان محاکمه هیچگاه از خود ندامت و پشیمانی نشان نداد و همچنان اصرار داشت که جرمی مرتکب نشده است. حداکثر مجازات پیش بینی شده برای کفرگویی و اهانت به اسلام در اندونزی پنج سال حبس است.

وکیل مدافع آقای پوراناما گفته است که خواستار تجدید نظر در حکم این دادگاه خواهد شد.

اعتراض مسلمانان بنیادگرا پس از آن اغاز شد که پوراناما در یک سخنرانی انتخاباتی تلویحا رقیب خود را متهم کرد که با استناد به آیاتی از قرآن، گفته است که مسلمانان نباید به غیرمسلمان رای دهند و به این ترتیب، از اعتقادات دینی مردم برای مقاصد سیاسی بهره‌برداری کرده و با این اقدام، به دموکراسی در اندونزی آسیب رسانده است. بخشی از اظهار نظر فرماندار سابق جاکارتا در مورد این اظهارات در اینترنت منتشر شد و گروه‌های اسلامی و مسلمانان بنیادگرا آن را اهانت به قرآن دانستند و به دادگاه شکایت کردند.

قبل از این واقعه، وعده‌های انتخاباتی باسوکی تجاههاجا پوراناما شامل بهبود وضعیت ترافیک و مبارزه با آلودگی هوا در پایتخت موقعیت مناسبی را برای او به همراه آورده و نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی او بود اما ظاهرا انتشار سخنرانی فرماندار سابق به موقعیت انتخاباتی او آسیب رساند.

منتقدان قانون مجازات کفرگویی در اندونزی معتقدند که این قانون در زمان دیکتاتوری ژنرال محمد سوهارتو، رئیس جمهوری اسبق اندونزی تصویب شد که تا سال ١٩٩٨ به مدت بیش از سی سال بر این کشور حکومت می‌کرد.

به گفته آنان، ژنرال سوهارتو از این قانون و احساسات دینی مردم برای تحکیم استبداد و سرکوب مخالفان از اقلیت‌های مذهبی بهره‌برداری می‌کرد. طرفداران دموکراسی و مدافعان حقوق بشر در اندونزی می‌گویند که این قانون با شرایط کنونی این کشور همخوانی ندارد و باید اصلاح شود.

اندونزی پر جمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان است که پس از سقوط ژنرال سوهارتو، در مسیر استقرار و تقویت دموکراسی حرکت کرده هر چند ظهور گروه‌های اسلامگرا گاه ادامه این روند را با تردید مواجه کرده است. به گفته مدافعان پوراناما، محکومیت او باعث تشدید نگرانی در مورد افزایش نفوذ اسلامگرایان، تهدید مداراگری و به مخاطره افتادن دموکراسی نوپای این کشور شده است.

 

دیدگاه