آژانس انرژی اتمی: برنامه هسته‌ای کره شمالی نگران‌کننده است

  • 16 اردیبهشت 1396 - 9:31
آژانس انرژی اتمی: برنامه هسته‌ای کره شمالی نگران‌کننده است

درپی تشدید تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بر سر برنامه هسته‌ای- موشکی کره شمالی، روابط میان این کشور با چین نیز به تیرگی گراییده است. کره شمالی، سازمان سیا را به اجرای طرح “کشتن رهبر این کشور با مواد بیوشمیایی” متهم کرد.

آزمایش‌های اتمی ـ موشکی کره شمالی بر تشنج روابط میان پیونگ‌یانگ و کشورهای همسایه، هم‌چنین اوضاع منطقه افزوده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی IAEA روز جمعه (۵ مه) در گفت‌وگو با روزنامه‌ آلمانی “زوددویچه تسایتونگ” نگرانی شدید خود را از برنامه‌ی هسته‌ای کره شمالی و بحرانی‌شدن شرایط حاکم ابراز کرد و گفت، عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهند که این کشور هم‌چنان به آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد. آمانو با اشاره به این که کره شمالی به رهبری کیم جونگ اون در سال گذشته دو آزمایش هسته‌ای انجام داده، یادآور شد که پیامدهای “تامل‌انگیز این آزمایش‌ها برای امنیت منطقه” نگران‌‌کننده است.

بی‌اعتنایی به پیمان‌های بین‌المللی

کره شمالی از سال ۲۰۰۳ که خروج خود را از پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) اعلام کرد، از صدور اجازه‌ی ورود به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پیونگ‌یانگ خودداری کرده است.

کره شمالی با وجود هشدارها و قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل، همچنان به گسترش برنامه‌ی اتمی و انجام آزمایش‌های موشکی خود ادامه می‌دهد. گفته می‌شود که موشک‌های جدید پیونگ‌یانگ در حال حاضر می‌توانند نه تنها کره جنوبی و ژاپن، بلکه سواحل آمریکا را نیز هدف قرار دهند.

این امر به ویژه در رابطه با آزمایش نافرجام موشکی کره شمالی که روز ۲۹ آوریل، در یک‌صدمین روز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ صورت گرفت، نگرانی شدید آمریکا را به همراه داشته و روابط دو کشور را تیره‌تر کرده است.

ترامپ روز پیش از انجام این آزمایش به رهبری کره شمالی هشدار داده و از آن به عنوان “فاجعه‌‌ای بسیار بسیار بزرگ” سخن گفته بود. با این‌حال کیم جونگ اون، به هشدار ترامپ ترتیب اثر نداد و آزمایش را به مرحله‌ی اجرا درآورد که با شکست روبرو شد. آمریکا بارها اعلام کرده که در صورت لزوم به تنهایی علیه کره شمالی اقدام خواهد کرد.

بحران در روابط چین و کره شمالی

روزنامه‌ها هم‌چنین از تیره شدن روابط میان چین و کره شمالی خبر می‌دهند. بنا به گزارش روزنامه‌ی “گلوبال تایمز” وابسته به “روزنامه‌مردم”، ارگان رسمی حزب کمونیست چین، رهبری این کشور در نظر دارد “به‌گونه‌ای بی‌سابقه” در برابر آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی واکنش نشان دهد. مفسر این روزنامه در مقاله‌ای که روز جمعه (۵ مه) به چاپ رسید، یادآور شد که برنامه‌ی اتمی پیونگ یانگ “فاقد منطق” است.

گفته می‌شود که انتقاد پکن در پی درخواست آمریکا از رهبری چین مبنی بر اعمال فشار بر کره شمالی برای پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی این کشور صورت گرفته است. بنا به گفته‌ی رکس تیلرسون، وزیر خارجه‌ی آمریکا، پکن به روشنی به رهبری کره شمالی گفته است که اگر این کشور بار دیگر دست به آزمایش هسته‌ای بزند، پکن تحریم‌هایی یک‌جانبه علیه کره شمالی اعمال خواهد کرد.

“مخمصه پیونگ‌یانگ”

در این راستا خبرگزاری رسمی کره شمالی  KCNA واکنش چین را “پرخاشگری بیش از حد” خواند و اعلام کرد که برای پیونگ‌یانگ “نگرانی عمیق” پکن در رابطه با پیامدهای احتمالی آزمایش‌های هسته‌ای این کشور “قابل درک نیست.” در این نوشته هم‌چنین تاکید شده که آزمایش‌های کره شمالی، خطری برای مردم شمال چین ایجاد نمی‌کند.

مفسر “گلوبال تایمز” هم‌چنین در پایان مقاله‌ی خود می‌نویسد که تنها مذاکره مستقیم‌ میان مقامات ارشد چین و کره شمالی می‌تواند “پیونگ‌یانگ را از مخمصه” نجات دهد.

“توطئه علیه کیم جونگ اون”

هم‌زمان کره شمالی روز جمعه (۵ مه) سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و رهبران کره جنوبی را به “طرح نقشه‌ای شریرانه” برای کشتن کیم جونگ اون به قصد “دامن‌زدن به تنش‌های منطقه” متهم کرد. بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت امنیت کره شمالی، این سوءقصد قرار بود با استفاده از “مواد بیوشیمیایی” در یک مراسم رسمی در پیونگ‌یانگ صورت گیرد.

دیدگاه