مخالفان مسلح بشار اسد با طرح «مناطق امن» روسیه مخالفت کردند

  • 15 اردیبهشت 1396 - 8:59
مخالفان مسلح بشار اسد با طرح «مناطق امن» روسیه مخالفت کردند

با وجود موافقت ایران و ترکیه از طرح پیشنهادی روسیه برای ایجاد مناطق امن در سوریه و توقف عملیات نظامی، گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد با اعتراض و مخالفت شدید، مذاکرات قزاقستان را ترک کردند و به این توافق نه گفتند.

به گزارش بی بی سی، ایجاد مناطق امن با پیشنهاد روسیه در نشست آستانه مطرح شد و توافق برای آن در دومین روز نشست به دست آمد.

اهمیت به دست آمدن این توافق در آنجاست که ترکیه حامی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه است اما ایران و روسیه دو حامی بشار اسد، رئیس جمهوری این کشورند.

گروه‌های مسلح مخالف بشار اسد و دولت سوریه خود طرف توافق نیستند و ایران، روسیه و ترکیه به عنوان ضامن‌های ایجاد مناطق امن این توافق را امضا کرده‌اند.

مطابق این توافق جدید که پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت در شهر آستانه قزاقستان حاصل شد، روسیه و سوریه بمباران هوایی را متوقف می‌کنند و گروه‌های مسلح مخالف نیز در مناطق امن عملیات نظامی انجام نمی‌دهند.

بنابر گفته کرملین، این توافق برای شش ماه است و شامل همه استان ادلب، بخش‌های از حلب و همچنین بخش‌هایی از لاذقیه و حمص خواهد شد.

ترکیه که حامی گروه‌های مخالف دولت است گفته بر این مبنا استفاده از انواع سلاح در مناطق امن متوقف خواهد شد.

هدف از ایجاد این نواحی امن پایان خشونت، فراهم شدن امکان بازگشت پناهندگان و تحویل آذوقه است. ایستگاه های بازرسی با حضور شورشیان و نیروهای دولتی پیرامون این نواحی ایجاد خواهد شد. این سند همچنین می گوید که امکان استقرار نیروهای خارجی به عنوان ناظر هم وجود دارد.

اما حضور ایران به عنوان تضمین‌کننده توافق مورد مخالفت گروه‌های مخالف بشار اسد است و یکی از سخنگویان آنها می‌گوید آنها خواهان این نیستند که ایران به عنوان تضمین‌کننده در توافق حضور داشته باشد.

در شش سالی که از جنگ داخلی سوریه می‌گذرد بیش از ۷ میلیون درون کشور آواره شده‌اند و حدود ۵ میلیون نیز به دیگر کشورها پناهنده شده‌اند. برآورد می‌شود که بیش از ۴۰۰ هزار نفر در درگیری‌ها کشته شده باشند.

دیدگاه