داعش شبکه اجتماعی ویژه خود را می‌سازد

  • 15 اردیبهشت 1396 - 8:48
داعش شبکه اجتماعی ویژه خود را می‌سازد

داعش مدت‌ها برای تبلیغات‌اش از شبکه‌های اجتماعی رایج همچون توییتر استفاده می‌کرد. اما از آنجا که مقابله شرکت‌های بزرگ فناوری با جهادگرایان شدیدتر شده، آنان به دنبال راه‌اندازی شبکه اجتماعی مختص خود هستند.

به گزارش دویچه وله، بر اساس اطلاعات پلیس اتحادیه اروپا، گروه تروریستی “دولت اسلامی” (داعش) در حال راه‌اندازی شبکه اجتماعی مختص به خود است.

راب واین‌رایت (Rob Wainwright)، رئیس پلیس اتحادیه اروپا، اعلام کرد که این نهاد در جریان عملیات گسترده علیه انتشار مضامین افراطی در اینترنت، پلتفرم جدید “دولت اسلامی” را کشف کرده است.

به گفته‌ی واین‌رایت، اقدام اسلام‌گرایان در ساخت شبکه جدید خود، واکنشی به فشار فزاینده‌ی سرویس‌های اطلاعاتی، پلیس و شرکت‌های بزرگ فناوری است که تلاش کرده‌اند تا از گسترش تبلیغات “دولت اسلامی” از طریق شبکه‌های اجتماعی رایج جلوگیری کنند.

البته رئیس پلیس اتحادیه اروپا در این مورد سخنی نگفت که آیا از لحاظ فنی حذف پلتفرم اینترنتی “دولت اسلامی” از قطع ارتباط اعضای این گروه از طریق کانال‌های رایج در اینترنت دشوارتر است یا نه.

استفاده ویژه از تلگرام

“دولت اسلامی” تاکنون اخبار خود را در درجه اول از طریق شبکه‌های در دسترس پخش می‌کرد و اغلب از طریق خبرگزاری نزدیک به خود “اعماق” مسئولیت عملیات خشونت‌آمیزش را می‌پذیرفت.

اسلام‌گرایان داعش در سال گذشته میلادی (۲۰۱۶) بیش از همه از پیام‌رسان تلگرام برای ارتباط میان اعضای خود استفاده کرده‌اند.

شرکت‌های بزرگی چون فیس‌بوک و گوگل برای مقابله با انتشار مضامین افراطی در اینترنت و دشوار کردن راه‌های ارتباطی گروه‌هایی مثل داعش، از سوی دولت‌ها زیر فشار قرار دارند. به گفته‌ی رئیس پلیس اتحادیه اروپا، در این خصوص پیشرفت‌هایی حاصل شده است، اما هنوز هم ویدئوهای هولناکی در اینترنت منتشر می‌شوند. در ویدئوهای جهادگرایان به کرات تصاویری از چگونگی به قتل رساندن انسان‌ها دیده شده است.

 

دیدگاه