هیلاری کلینتون به «جنبش مقاومت در برابر ترامپ» پیوست

  • 14 اردیبهشت 1396 - 12:56
هیلاری کلینتون به «جنبش مقاومت در برابر ترامپ» پیوست

شاید انتخابات آمریکا با ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به پایان رسیده باشد، ولی هیلاری کلینتون، رقیب او، هنوز آماده نیست عرصه را ترک کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، او در حاشیه نشست بین‌المللی “زنان برای زنان” که روز سه‌شنبه، دوم مه در نیویورک برگزار شد، در مصاحبه‌ای صریح با کریستین امانپور گفت که در حال نوشتن یک کتاب است و به عنوان بخشی از فعالیت‌هایش برای تکمیل این کتاب، روند شکست فعالیت‌های انتخاباتی خود را “به گونه‌ای سختگیرانه و دردناک، تحلیل و ارزیابی” کرده است.

فعالان اجتماعی و حامیان حقوق زنان از زمان روی کار آمدن آقای ترامپ، یک رشته راهپیمایی اعتراضی در شهرهای مختلف آمریکا را سازماندهی کردند و گفتند که در ۱۰۰ روز نخست فعالیت او به عنوان رئیس‌جمهور، هر سه‌شنبه این تجمعات را تحت عنوان “سه‌شنبه‌های مقاومت در برابر ترامپ” برگزار می‌کنند.

اما نتیجه ارزیابی‌های هیلاری کلینتون چه بوده است؟ او در مصاحبه خود در عین حال که پذیرفت اشتباهاتی داشته است و در روند تبلیغات انتخاباتی با “چالش‌ها”، “مشکلات” و “کمبودها” روبه‌رو بود، اضافه کرد که دو مرد -جیمز کومی، مدیر پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه- زمینه‌ساز شکست او بودند.

او گفت: “من در راه رسیدن به پیروزی بودم تا این که ترکیب نامه جیم کومی در روز ۲۸ اکتبر و ویکی‌لیکس روسیه، تردیدها را به ذهن کسانی انداخت که مایل بودند به من رأی بدهند و در نهایت، آنها (از رأی دادن به من) ترسیدند.”

هیلاری کلینتون اضافه کرد که چون اولین زنی بود که از طرف یک حزب اصلی، نامزد انتخابات شده بود، احتمالا “زن‌ستیزی” هم در شکست او موثر بود.

او تبعیض علیه زنان را “واقعی” خواند و گفت: “این (تبعیض) بخشی از چشم‌انداز (زنان) در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.”

هیلاری کلینتون گفت که پیروزیش در انتخابات می‌توانست حامل پیامی جهانی و “یک دستاورد بزرگ” در زمینه حقوق زنان باشد.

در بخشی از این مصاحبه، کریستین امانپور به شوخی گفت که احتمال دارد دونالد ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر به اظهارات خانم کلینتون پاسخ دهد.

و البته، عصر روزی که این مصاحبه منتشر شد، پیش‌بینی کریستین امانپور به واقعیت پیوست و رئیس‌جمهور آمریکا در رشته توییت‌هایی، گفت که ادعاهای مربوط به مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری، نوعی تلاش حزب دموکرات برای نپذیرفتن شکست خودشان است.

در زمینه سیاست خارجی، هیلاری کلینتون درباره “مشکلات خطرناکی” که دولت دونالد ترامپ با آنها روبه‌رو است، صحبت کرد، از جمله گفت که اقدام برای پایان دادن به برنامه‌های موشکی و تسلیحاتی کره شمالی، نیازمند تلاش‌های منطقه‌ای است.

او همچنین گفت که از حمله موشکی آمریکا علیه نیروهای دولتی سوریه حمایت می‌کند، هرچند هنوز قانع نشده است که این حمله تغییر چندانی در وضعیت به وجود آورده باشد.

دیدگاه