تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

هشدار مجدد مرکل به اردوغان درباره احیای اعدام در ترکیه

  • 14 اردیبهشت 1396 - 12:51
هشدار مجدد مرکل به اردوغان درباره احیای اعدام در ترکیه

صدراعظم آلمان مجددا در رابطه با خطر بازگشت مجازات اعدام به ترکیه به اردوغان هشدار داد. مرکل گفت، احیای مجازات اعدام در ترکیه به معنای پایان مذاکرات اتحادیه اروپا با آن کشور بر سر عضویت‌اش در این اتحادیه خواهد بود.

به گزارش دویچه‌وله، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بار دیگر در رابطه با خطر بازگشت مجازات اعدام به ترکیه به رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور، هشدار داد. او گفت که احیای مجازات اعدام در ترکیه به مذاکرات اتحادیه اروپا با آن کشور بر سر عضویت ترکیه در این اتحادیه پایان خواهد بخشید.

مرکل منادی خویشتن‌داری در برخورد با ترکیه است. او به روزنامه “کلنر اشتات−انتسایگر” گفته است: «تردیدی نیست که ما باید در نقد خود صریح باشیم و به همین شکل باید هوشمند هم باشیم؛ زیرا مناسبات حسنه با ترکیه به نفع خود ماست».

“خط قرمز” مذاکرات

صدراعظم آلمان اما در یک نکته سازش‌ناپذیر است. به گفته‌ی مرکل، احیای مجازات اعدام “بنیان” گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا و ترکیه را از میان می‌برد.

رجب طیب اردوغان پیش‌تر اعلام کرده بود که اگر پارلمان ترکیه در مورد بازگشت مجازات اعدام تصمیم‌گیری و با چنین گامی موافقت کند، او نیز آن را تأیید خواهد کرد. او افزوده بود که در کشوهای دیگر نیز مجازات اعدام وجود دارد. اما احیای مجازات اعدام در اتحادیه اروپا “خط قرمز” محسوب می‌شود.

اردوغان خود روز سه‌شنبه گذشته (۲ مه/ ۱۲ اردیبهشت) اتحادیه اروپا را تهدید به قطع مذاکرات کرده بود. رئیس جمهوری ترکیه گفته بود، چنانچه اتحادیه اروپا فصل جدیدی را در روند پیوستن ترکیه به این اتحادیه باز نکند، آنکارا با اروپا “وداع” خواهد کرد.

نقد موضع خویشتن‌دارانه‌ی گابریل

زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان، خواستار پایان دادن به زبان تهدید در بحران دیپلماتیک با ترکیه شده است. این وزیر سوسیال دموکرات گفته است: «مسیر پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به روشنی با مختصاتی که ما به عنوان اروپایی داریم تشریح شده است». اما به اعتقاد گابریل، تحولات اخیر ترکیه چنین مختصاتی را برآورده نمی‌کنند.

وزیر خارجه آلمان در عین حال تصریح کرده که اتحادیه اروپا برای دور جدید گفت‌وگوها آماده است؛ او می‌افزاید: «در عین حال فکر می‌کنم، چنین مذاکراتی تنها زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که ترکیه اراده خود برای پرهیز از مقابله را نشان دهد. آنچه ما اکنون می‌‌شنویم، اولتیماتوم‌ها و تنش‌های جدید است؛ چنین وضعی نتیجه‌بخش نیست».

اما اظهارات وزیر خارجه آلمان کتی پیری، گزارشگر ترکیه‌ی پارلمان اروپا را آشفته کرده است. این سوسیال دموکرات هلندی به روزنامه آلمانی “ولت” گفته است: «وزیر خارجه آلمان با مقاومت خود در برابر قطع مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، اعتبار این اتحادیه را به خطر می‌اندازد. او همچنین به نظر نیمی از شهروندان ترکیه که علیه اصلاح قانون اساسی این کشور رأی دادند، بی‌توجهی می‌کند».

گفتنی است که وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) با متوقف ساختن روند گفت‌وگو با آنکارا بر سر عضویت ترکیه در این اتحادیه مخالفت کردند. این نخستین بار بود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا پس از برگزاری همه‌پرسی ترکیه بر سر تغییر قانون اساسی این کشور (در روز ۱۶ آوریل سال جاری) با یکدیگر ملاقات می‌کردند.

دیدگاه