شبکه‌های اجتماعی در خدمت شبه‌نظامیان لیبی و سوداگران اسلحه

  • 14 اردیبهشت 1396 - 12:49
شبکه‌های اجتماعی در خدمت شبه‌نظامیان لیبی و سوداگران اسلحه

لیبی در پی سرنگونی معمر قذافی، دیکتاتور این کشور، به یکی از کانون‌های تجارت اسلحه در شمال آفریقا بدل شد. در چند سال اخیر مرکز خرید و فروش غیرقانونی سلاح در این کشور، به بازارهای مجازی اینترنتی منتقل شده است.

به گزارش دویچه‌وله، بر اساس تازه‌ترین گزارش نهاد پژوهشی “SAS -Smal Arms Survey” که مرکز آن در ژنو است، شبه‌نظامیان، قاچاقچیان و دلالان بین‌المللی چند سالی است که با بازکردن حساب ‌در شبکه‌های اجتماعی، به تجارت غیرقانونی ابزارهای جنگی پرداخته‌اند و اسلحه‌های غارت‌‌شده از زرادخانه‌ی معمر قذافی را در معرض خرید و فروش قرار می‌دهند.

ینزن ـ جونز‌، مدیر نهاد “تهیه‌ی آمار در امور تجارت اسلحه ـ  ARES” در مصاحبه با بخش آلمانی دویچه وله در این رابطه می‌گوید: «وقتی ما در سال ۲۰۱۳ شروع به جمع‌آوری آمار در اینترنت کردیم، حجم معاملات خیلی محدود بود. ولی حالا تجارت غیرقانونی اسلحه به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته است.»

تسلیحات “کوچک و سبک”

بر اساس گزارش SAS که با استفاده از آمار ARES تهیه شده، تعداد قابل ملاحظه از کسانی که در بازارهای مجازی خرید و فروش اسلحه حضور دارند، در رابطه با شبه‌نظامیان افراط‌گرای لیبی قرار دارند. گزارش یادشده که در ۱۱۲ صفحه تهیه‌شده، بیش از ۱۳۴۶ مورد تقاضای خرید و فروش تسلیحات “کوچک و سبک” را که در شبکه‌های اجتماعی در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ انجام شده‌اند، مورد بررسی قرار داده است.

بنا بر تعریف ینزن ـ جونز‌سلاح‌های “کوچک و سبک”، ابزارهای جنگی‌ای هستند که یک نفر یا یک گروه چند نفره قادر به حمل آن‌ها باشد. از اسلحه‌ی کمری، تفنگ و مسلسل گرفته تا جنگ‌افزارهایی مانند موشک ضد تانک یا سامانه‌ی دفاع هوایی قابل‌حمل موسوم به  Manpads از جمله‌ی این تجهیزات هستند.
به گفته‌ی کارشناس ARES، در میان جنگ‌افزارهای “کوچک و سبکی” که در شبکه‌های اجتماعی خرید و فروش می‌شوند، حتی موشک دفاعی ضد تانک “میلان” که ساخت آلمان و فرانسه است هم دیده می‌شود.

گزارش SAS هم‌چنین نشان می‌دهد که حجم معاملات تسلیحاتی کاربرهایی که با شبه‌نظامیان در تماس هستند، روندی صعودی را طی می‌کند. این افراد می‌کوشند به کل تجهیزاتی که در بازار عرضه می‌شود دست یابند و در آگهی‌های اینترنتی خود اغلب جمله‌ی “به تعداد موجود در بازار” را درج می‌کنند.

مشتریان خصوصی

با این‌حال ینزن ـ جونز‌معتقد است، شمار مشتریانی که برای استفاده‌‌های شخصی و دفاع از خود به تجارت غیرقانونی اسلحه در بازار اینترنت رو می‌آورند، بیش از گروه‌های دیگر است. دلیل این امر، به‌ویژه ناامنی و نابسامانی‌های اجتماعی در لیبی عنوان شده است. از این‌رو بهای اسلحه‌ در این کشور نسبت به قیمت آن در دیگر مناطق بحرانی بیشتر است. اسلحه‌ی دستی که به‌راحتی پنهان می‌شود، اغلب در شهرهای بزرگ لیبی برای جلوگیری از دزدی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به نظر کارشناس ARES، ماموران امنیتی این کشور ساده‌تر می‌توانند با تجارت اسلحه در بازار سیاه واقعی مبارزه کنند تا در بازارهای مجازی.

دیدگاه