دست‌انداز هوایی ۲۷ مسافر را در پرواز روسیه به تایلند زخمی کرد

  • 12 اردیبهشت 1396 - 8:42
دست‌انداز هوایی ۲۷ مسافر را در پرواز روسیه به تایلند زخمی کرد

حداقل ۲۷ مسافر خطوط هوایی اروفلوت روسیه که از مسکو به بانکوک، پایتخت تایلند پرواز می کرد در اثر دست انداز شدید هوایی مجروح شده اند.

مقام های روسیه گفتند که جان هیچ کدام از مسافران در خطر نیست اما چند نفر دچار شکستگی استخوان شدند و سه نفر به جراحی نیاز پیدا کردند.

یک مسافر تعریف کرد درحالی که سعی داشت در میان لرزش شدیدی که “متوقف نمی شد” خود را سرجایش نگه دارد پرتاب شد و به سقف هواپیما برخورد کرد.

به گفته اروفلوت تلاطم در هوای صاف روی داد که مانع شد خدمه بتوانند پیشاپیش به مسافران اخطار دهند.

اروفلوت در بیانیه ای گفت: “علت جراحات این بود که بعضی از مسافران کمربند ایمنی را نبسته بودند.”

“غیرقابل پیش بینی”

تصاویری که با تلفن های همراه پس از حادثه گرفته شده هواپیما را در حالت به هم ریخته و درحالی که مسافران زخمی در راهروهای هواپیما دراز کشیده اند نشان می دهد.

ایوگنیا از مسافران هواپیما به کانال “روسیه ۲۴” گفت: “ما پرت شدیم و به سقف خوردیم چون عملا نمی شد در جا ثابت ماند.”

او افزود: “انگار لرزش قصد تمام شدن نداشت و احساس کردیم هواپیما می رود که سقوط کند.”

الکساندر روزف خلبان هواپیما به همین کانال گفت که پیش بینی تلاطم هوایی “غیرممکن” بود و گفت مسافران در بخش عقب هواپیما بیش از دیگران آثار آن را حس کردند.

تلاطم هوای صاف چیست؟

تلاطم هوای صاف -سی ای تی – از نوعی است که در هوای عمدتا آرام با آسمان آبی روی می دهد به طوری که هیچ نشانه از آن قابل رویت نیست.

این تلاطم وقتی اتفاق می افتد که جریان های هوا که با سرعت های متفاوت حرکت می کنند به هم برخورد می کنند اما با چشم غیرمسلح یا رادارهای متعارف قابل ردیابی نیستند.

خلبان ها برای تشخیص آنها فقط می توانند به گزارش سایر خلبان ها تکیه کنند.


حادثه حدود ۴۰ دقیقه پیش از فرود هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ با ۳۱۳ سرنشین در بانکوک روی داد.

سفارت روسیه در تایلند گفت که ۲۴ نفر از زخمی ها اهل روسیه هستند و سه نفر دیگر تایلندی.

به گفته مقام ها ۱۵ نفر از جمله یک کودک در بیمارستانی در بانکوک بستری شدند. دو نفر به دلیل شکستگی در چند نقطه در پا و یک نفر به دلیل شکستی استخوان قفسه سینه نیاز به عمل جراحی پیدا کردند.

اروفلوت که هزینه درمان مجروحان را می پردازد گفت که خلبان بیش از ۲۳ هزار ساعت پرواز در کارنامه اش دارد. به گفته این شرکت سالانه حدود ۷۵۰ مورد تلاطم هوای صاف ثبت می شود.

دیدگاه