ترامپ: با رهبر کره شمالی دیدار خواهم کرد

  • 12 اردیبهشت 1396 - 8:41
ترامپ: با رهبر کره شمالی دیدار خواهم کرد

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته است که دیدار با کیم جونگ-اون رهبر کره شمالی در شرایط مناسب “باعث افتخار” خواهد بود.

به گزارش بی‌بی‌سی، او روز دوشنبه در گفتگو با سازمان خبری بلومبرگ گفت: “اگر دیدار با او کار مناسبی باشد، مسلما این کار را خواهم کرد. باعث افتخار خواهد بود.”

یک روز پیشتر او آقای کیم را “آدم خیلی زرنگی” توصیف کرده بود.

او درحالی چنین می گوید که تنش ها بر سر برنامه اتمی کره شمالی در هفته های اخیر اوج گرفته است.

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید گفت که واشنگتن می خواهد فورا شاهد پایان رفتار تحریک آمیز کره شمالی باشد.

او افزود: “معلوم است که الان شرایط آماده نیست.”

آقای ترامپ روز یکشنبه در مصاحبه با شبکه “سی بی اس” اشاره کرد که آقای کیم در سن کم و علیرغم “سر و کله زدن با آدم های خیلی سرسخت” به رهبری رسیده.

او گفت که “اصلا نمی داند” که آقای کیم از صحت کامل روانی برخوردار است یا نه.

رهبر کره شمالی دو سال پیش بعد از رسیدن به قدرت شوهرعمه اش را اعدام کرد و مظنون است دستور قتل برادر خود را صادر کرده باشد.

آقای ترامپ در پاسخ به این سوال که در مورد رهبر کره شمالی چه فکر می کند به سی بی اس گفت: “مردم می پرسند آیا از سلامت عقلی برخوردار است؟ من اصلا نمی دانم… اما او مردی ۲۶ یا ۲۷ ساله بود… که پدرش درگذشت. معلوم است که باید با آدم های سرسختی سر و کله بزند، به خصوص ژنرال ها و بقیه.”

“و او در دوره خیلی جوانی قدرت را به دست گرفت. مطمئنم خیلی ها سعی کردند قدرت را از او بگیرند مثلا شوهرعمه اش یا هر کس دیگری. و توانسته قدرت را نگه دارد. پس معلوم است که آدم خیلی زرنگی است.”

کره شمالی صبح روز شنبه دومین آزمایش یک موشک بالستیک ظرف دو هفته را انجام داد. گفته می شود که هر دو موشک در آسمان منفجر شد.

آقای ترامپ به سی بی اس گفت که اگر آزمایش های بیشتری انجام شود “او خیلی خوشحال نخواهد بود.”

اخیرا تنش ها بر سر کره شمالی بالا گرفته و هم زمان کره شمالی و جنوبی مشغول انجام مانورهای نظامی هستند.

آمریکا هفته پیش یک سیستم ضدموشکی را در یک مرکز در کره جنوبی راه اندازی کرد. سیستم “تاد” (ترمینال دفاع موشکی ارتفاع بالا) با هدف ساقط کردن موشک های بالستیک کوتاه و میان برد در زمان نزدیک شدن به مقصد طراحی شده است.

به علاوه آمریکا اخیرا رزم ناوهایش را به منطقه فرستاده، جایی که هزاران سرباز آمریکایی مستقر هستند.

کره شمالی مدتی است تلاش می کند کلاهک های اتمی کوچک بسازد و آنها را بر موشک های دوربرد با توانایی رسیدن به خاک آمریکا سوار کند.

روز یکشنبه مقاله ای در خبرگزاری دولتی کره شمالی “کی سی ان ای” چاپ شد که آمریکا را به “تامل در مورد پیامدهای فاجعه بار رفتار تحریک آمیز نظامی احمقانه اش” ترغیب می کرد.

دیدگاه