ترامپ در برابر کره شمالی یک جبهه متحد تشکیل می‌دهد

  • 11 اردیبهشت 1396 - 18:58
ترامپ در برابر کره شمالی یک جبهه متحد تشکیل می‌دهد

رئیس جمهور امریکا با رهبران فیلی‌پین و تایلند برای تشکیل جبهه‌ای متحد در برابر کره شمالی دیدار می‌کند. رهبر کره شمالی پس از یک آزمایش هسته‌ای گفته است که ارتش کشورش در هر زمان و مکانی برای رویارویی با امریکا آماده است.

به گزارش دویچه‌وله، دونالد ترامپ پرایوت چانوچا، رهبر تایلند را به کاخ سفید دعوت کرده است. او پیش از این رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلی‌پین را برای مذاکره به کاخ سفید دعوت کرده بود.

هدف این دیدارها، تشکیل جبهه‌ای در برابر تهدیدات کره شمالی و تحکیم ثبات در جنوب شرقی آسیا گزارش شده است.

پرایوت در مه ۲۰۱۴ دولت قانونی تایلند را سرنگون کرد و خود در رأس حکومتی نظامی بر سریر قدرت نشست. او وعده داده است که در سال ۲۰۱۸ انتخابات برگزار کند.

یکی از مشاوران ترامپ در این باره گفته است: «این بدین معنی نیست که ما برای حقوق بشر ارزشی قائل نیستیم. اما تهدیدات کره شمالی چنان مبرم و خطرناک است که ما در منطقه به همکاری‌های نزدیک‌تری نیاز داریم».

باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا، بارها از رفتار خشونت‌آمیز دوترته در مبارزه با باندهای مواد مخدر، انتقاد کرده بود.

“ادامه تحریکات” کره شمالی

رهبر کره شمالی گفته است که کشورش برنامه هسته‌ای خود را “با قاطعیت” ادامه می‌دهد.

مقامات امریکایی نگران هستند که کره شمالی بمب هسته‌ای یا موشک دوربرد دیگری را به آزمایش بگذارد. دونالد ترامپ بار دیگر به کره شمالی هشدار داده و اقدام یک جانبه کشورش، از جمله از طریق نظامی، را محتمل دانسته است.

کره شمالی بنا به اطلاعیه‌های رسمی خودش، از سال ۲۰۰۶ تا کنون ۵ سلاح هسته‌ای را  آزمایش کرده است. به موازات این فعالیت، کره شمالی در حال تکمیل موشک‌های دوربردی است که توان حمل کلاهک هسته‌ای را دارا هستند.

تدارکات رزمی امریکا

روز شنبه (۲۸ آوریل) ناو هواپیمابر “یواس‌اس کارل وینسن” در نزدیکی سواحل شبه جزیره کره پهلو گرفت و در رزمایشی با نیروی دریایی کره جنوبی شرکت کرد.

ژاپن برای نخستین بار یک ناو جنگی را برای حمایت از عملیات امریکا به منطقه فرستاد. ناو “ایزومو” بزرگترین ناو ژاپن و حامل تعداد زیادی هلیکوپتر نظامی است.

هدف این عملیات آن است که کره شمالی دریابد در منطقه با جبهه بزرگی از نیروهای متحد روبروست.

چین تنها متحد کره شمالی است و در روزهای گذشته بارها هم این کشور و هم ایالات متحده را به تفاهم و جلوگیری از رویارویی بیشتر فرا خوانده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نیز نسبت به رویارویی نظامی در جنوب شرقی آسیا هشدار داده و گفته است چنانچه جنگی درگیرد، میلیون‌ها نفر قربانی خواهند شد.

دیدگاه