حکمتیار نیروهای طالبان را به صلح فراخواند

  • 10 اردیبهشت 1396 - 7:47
حکمتیار نیروهای طالبان را به صلح فراخواند

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان و یکی از جنگ‌سالاران پیشین این کشور، در نخستین حضور علنی خود پس از حدود دو دهه، نیروهای طالبان را فراخواند به جنگ پایان دهند.

به گزارش دویچه‌وله، حکمتیار روز شنبه (۲۹ آوریل/۹ اردیبهشت) در سخنرانی خود در برابر هوادارانش در ولایت لغمان واقع در شرق افغانستان قول داد که به دولت کابل در پیکار علیه شورشیان کمک کند. دولت افغانستان از بازگشت حکمتیار به صحنه‌ی سیاسی این کشور استقبال کرد.

حکمتیار که رهبر حزب اسلامی افغانستان، یکی از گروه‌های شورشی پیشین در این کشور است، در پاییز سال گذشته با دولت افغانستان توافقنامه‌ای برای صلح امضا کرد و از مبارزه‌ی مسلحانه دست کشید. سازمان ملل در فوریه‌ی سال جاری حکمتیار را از فهرست نیروها و اشخاص تحت تحریم حذف کرد.

حکمتیار متولد سال ۱۹۴۷ است.  در دهه‌ی ۸۰ میلادی رهبر یکی از گروه‌های موسوم به “مجاهدین” و مورد پشتیبانی مالی و نظامی عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا در پیکار علیه نیروهای اشغالگر شوروی سابق بود.

پس از سقوط دولت مورد حمایت شوروی سابق ، نجیب‌الله در افغانستان و ورود “مجاهدین” به کابل، نبردهای خونینی میان فراکسیون حکمتیار و دیگر گروه‌های مجاهدین برای کسب قدرت درگرفت.

در سال ۱۹۹۲ شهر کابل که کنترل آن در دست نیروهای احمد شاه مسعود قرار گرفته بود، برای چندین ماه متوالی زیر باران راکت و خمپاره‌های نیروی زیر فرمان گلبدین حکمتیار قرار داشت. در جریان این بمباران‌ها هزاران غیرنظامی در کابل کشته شدند و حکمتیار  لقب “قصاب کابل” گرفت.

پس از مداخله‌ی نظامی نیروهای تحت رهبری آمریکا در افغانستان در سال ۲۰۰۱ و سقوط طالبان، “حزب اسلامی افغانستان” به رهبری حکمتیار به یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های مقاومت تبدیل شد که با دولت تازه‌ی افغانستان در پیکار بود.

حکمتیار در سخنرانی روز شنبه‌ی خود پیکار شورشیان را “بیهوده” و “غیرقانونی” خواند و یادآور شد که “افغان‌ها تنها قربانیان چنین جنگی” هستند.

از زمان خروج نیروهای ناتو از افغانستان، نیروهای طالبان تلاش می‌کنند مناطق تحت کنترل خود را هر چه بیشتر گسترش بخشند.

دیدگاه