آمریکا طالبان را به تشدید و ادامه حملات هوایی تهدید کرد

  • 04 مرداد 1400 - 0:16
آمریکا طالبان را به تشدید و ادامه حملات هوایی تهدید کرد

ایالات متحده آمریکا هشدار داد که در صورت تداوم تهاجمات شبه‌نظامیان طالبان، حملات هوایی خود را به مواضع این گروه در افغاستان با شدت بیشتر ادامه خواهد داد.

به گزارش یورو نیوز، ژنرال کنت مک‌کنزی، رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده (سنتکام) ضمن طرح این هشدار گفت: «ایالات متحده در روزهای اخیر حملات هوایی خود را برای حمایت از نیروهای دولتی افغانستان افزایش داده و ما آماده هستیم تا در صورت ادامه حملات طالبان سطح این پشتیبانی را در روزهای آینده بالاتر ببریم.»

فرمانده عملیات نظامی ارتش آمریکا در افغانستان در ادامه تصریح کرد: «ترجیح می‌دهم روشن‌تر صحبت کنم؛ دولت افغانستان طی روزهای آینده تحت آزمون بسیار دشواری قرار خواهد گرفت؛ طالبان سعی دارند به حملات خود ماهیتی گریز ناپذیر ببخشند اما آنها در اشتباه هستند؛ پیروزی طالبان اجتناب ناپذیر نیست.»

این تهدیدها در حالی مطرح می‌شود که ایالات متحده تاکنون بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرده و طبق جدول زمانی بندی شده‌ای که جو بایدن بر اجرای دقیق آن تاکید دارد قرار کلیه نظامیان آمریکا در نهایت تا پایان ماه اوت این کشور را ترک کنند.

طالبان از ماه مه حملات همه‌جانبه‌ای را در بسیاری از نقاط افغانستان از جمله مناطق مرزی علیه نیروهای دولتی آغاز کرد.

این در حالیست که نیروهای خارجی تحت ماموریت ناتو و فرماندهی آمریکا در حال سازماندهی عملیات برای خروج کامل از این کشور هستند.

شبه‌نظامیان طالبان که پیش‌تر نیز مدعی تسلط بر ۸۵ درصد از خاک افغانستان شده بودند به تازگی ادعا کردند که بیش از ۹۰ درصد مرزهای این کشور را تحت کنترل خود درآورده‌اند،‌ ادعایی که کابل آنرا بی اساس خواند.

گزارش برخی رسانه‌های از جمله فرانس‌پرس حکایت از آن دارد که نیروهای دولتی در اغلب مناطق مقاومت زیادی در برابر حملات طالبان از خود نشان نداده و هم اکنون تنها کنترل برخی مراکز ولایت‌ها و محورهای اصلی را در دست دارند.

از سوی دیگر رسانه‌های داخلی در افغانستان از گسترش همراهی گروه‌های مردمی با نیروهای امنیتی در برخی ولایات برای بازپس گیری ولسوالی‌های اشغال شده خبر می‌دهند.

پیش‌روی‌های نظامی طالبان بیم بازگشت این گروه اسلام‌‌گرای افراطی به قدرت در کابل، بیست سال پس از سرنگونی به دست ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا را تقویت کرده است.

دیدگاه