افزایش حملات طالبان در افغانستان؛ هند کارکنانش را از قندهار فراخواند

  • 21 تیر 1400 - 0:43
افزایش حملات طالبان در افغانستان؛ هند کارکنانش را از قندهار فراخواند

هند روز یکشنبه اعلام کرد که در پی افزایش حملات طالبان و سقوط مناطق بیشتری به دست نیروهای آن، کارکنانش را از کنسولگری این کشور در شهر قندهار واقع در جنوب افغانستان فراخوانده است.

به گزارش یورو نیوز، آریندام باگچی، سخنگوی ارشد وزارت خارجه هند در بیانیه‌ای گفت: «به دلیل درگیری‌های شدید در نزدیکی شهر قندهار، پرسنل هند بطور موقت برگردانده شده‌اند.»

او افزود که «هند از نزدیک تحولات افغانستان و اوضاع امنیتی حاکم بر این کشور را رصد می‌کند» و تا زمان اتخاذ تصمیمی جدید، کنسولگری هند در شهر قندهار بطور موقت توسط کارمندان محلی اداره می‌شود.

هند پیش از این در روز جمعه نیز خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان شده و تاکید کرده بود که وضعیت در این کشور جنگ‌زده تاثیر مستقیم بر امنیت منطقه دارد.

آمریکا مطابق با توافقی که پیش از این میان نمایندگان طالبان و دولت ترامپ امضا شده بود، پس از بیست سال به حضور نظامی خود در افغانستان پایان داد. بر این اساس فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز سه‌شنبه ۶ ژوئیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹۰ درصد از نیروهایش از افغانستان خارج شده‌اند.

پیش از آن بسیاری از نیروهای ناتو نیز خاک این کشور را ترک کرده بودند.

تخلیه این کشور از نظامیان غربی، فرصت مغتنمی برای طالبان بوده تا به پیشروی‌های برق آسای خود ادامه دهد و به ادعای رهبران این گروه بیش از ۸۵ درصد از خاک افغانستان را در کنترل خود درآورد.

دیدگاه