تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024

تنش در شرق اوکراین و ورود ناو آمریکا به دریای سیاه در آستانه دیدار پوتین و بایدن

  • 22 خرداد 1400 - 0:04
تنش در شرق اوکراین و ورود ناو آمریکا به دریای سیاه در آستانه دیدار پوتین و بایدن

در حالی که تنها چند روز تا دیدار رؤسای جمهور آمریکا و روسیه باقی مانده، تنش‌ها بار دیگر در شرق اوکراین میان جدایی طلبان طرفدار روسیه و نیروهای دولت مرکزی شدت گرفته است.

به گزارش یورو نیوز، جدایی طلبان روز جمعه ارتش اوکراین را متهم کردند که ۵ تن از نیروهای آنها را کشته‌اند. کی‌یف نیز ضمن رد این اتهام، اعلام کرد که یکی از سربازانش در اثر حمله جدایی طلبان کشته شده است.

مقامات جمهوری خودخوانده لوهانسک در شرق اوکراین می‌گویند که یک «گروه خرابکار» اوکراینی وارد منطقه جدایی طلبان شده و «به طرز وحشیانه‌ای» پنج نیروی آنها را با شلیک به سر کشته است. در بیانیه آنها آمده است: «کی‌یف بار دیگر فعالیتهایش در موضوع نقض آتش بس و انجام ترور را از سر گرفته است.»

اما ارتش اوکراین ضمن رد این اتهامات اعلام کرد که آنچه در شرق اوکراین روی داده، حاصل درگیری میان گروههای جدایی طلب بوده است. در گزارش ارتش آمده است: «در میان جدایی طلبان پس از مصرف زیاد مشروبات الکلی، یک «نزاع» روی می‌دهد و یکی از جدایی طلبان به همرزمان خود شلیک کرده و سپس خودکشی می‌کند.»

ارتش همچنین در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد که یکی از سربازانش در اثر پرتاب نارنجک از سوی جدایی طلبان به سمت مواضع نیروهای کی‌یف در جنوب منطقه دونتسک، به شدت زخمی شده و درنهایت جان خود را از دست داده است.

این حوادث در حالی روی می‌دهد که قرار است ۵ روز دیگر در ۱۶ ژوئن، جو بایدن و ولادیمیر پوتین در ژنو با یکدیگر دیدار کنند و قرار است تحولات اوکراین یکی از موضوعات گفتگوی طرفین باشد.

غرب و کی‌یف همواره بر این مساله تاکید دارند که کرملین از جدائی طلبان مسلح شرق اوکراین پشتیبانی می‌کند؛ ادعایی که مسکو آن را رد کرده است.

دیدگاه