هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش شمار کودکان کار؛ ۱۶۰ میلیون کودک در سال ۲۰۲۰ کار اجباری کردند

  • 21 خرداد 1400 - 8:39
هشدار سازمان ملل نسبت به افزایش شمار کودکان کار؛ ۱۶۰ میلیون کودک در سال ۲۰۲۰ کار اجباری کردند

سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه هشدار داد که در پی شیوع ویروس کرونا، جهان برای اولین بار در دو دهه گذشته شاهد افزایش قابل توجه شمار کودکان کار است و میلیون‌ها کودک دیگر نیز همچنان در معرض خطر آغاز کار اجباری هستند.

بر اساس گزارش مشترک سازمان بین‌المللی کار و یونیسف، در آغاز سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۶۰ میلیون کودک مجبور به کار اجباری بودند که ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیشتر از آماری است که چهار سال پیش از این به دست آمده بود.

گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که ادامه وضع موجود و گسترش فقر در میان جوامع باعث شود تا پایان سال آینده ۹ میلیون کودک دیگر نیز مجبور به کار شوند.

کلودیا کاپا، کارشناس یونیسف و یکی از تهیه کنندگان این گزارش، بحرانی را که کودکان در جوامع فقیر با آن روبرو هستند بسیار جدی می‌داند و می‌گوید: «اگر حمایت‌های اجتماعی دولت‌ها به دلایلی همچون سیاستهای ریاضت اقصادی از سطح کنونی نیز پایین‌تر برود، آنگاه تعداد کودکانی که مجبور به کار می‌شوند تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تا ۴۶ میلیون نفر افزایش خواهد یافت.»

بر اساس این گزارش که هر چهار سال یک بار منتشر می‌شود، نیمی از این کودکان کار تنها بین پنج تا یازده سال سن دارند و بسیاری از آنها (حدود ۷۰ درصد یا ۱۱۲ میلیون نفر) در کارهای کشاورزی و ۲۰ درصد در بخش خدمات و ۱۰ درصد باقیمانده در بخش صنعت به کار گمارده شده‌اند.

بیشترین آمار افزایش کودکان کار نیز در صحرای آفریقا به ثبت رسیده است.

در این گزارش همچنین آمده است که روند صعودی شمار کودکان کار در جهان، حتی پیش از شیوع ویروس کرونا نیز آغاز شده بود و در آستانه همه‌گیری این بحران، از هر ۱۰ کودک یک نفر مشغول به کار اجباری بود.

سازمان ملل هشدار می‌دهد که چنانچه برای کمک به خانواده‌هایی که فقیر می‌شوند کاری نشود، وضعیت وخیم‌تر خواهد شد.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: «ما در حال از دست دادن فرصت‌ها برای مبارزه با کار کودکان هستیم و سال گذشته به هیچ نتیجه درخور توجهی در این زمینه نرسیدیم. در دومین سال شیوع کرونا نیز همچنان تعطیلی مدارس، شوک‌های اقتصادی و کاهش بودجه‌های ملی ادامه دارند و در این شرایط خانواده‌ها مجبور به انتخاب‌های سخت می‌شوند.»

بنا بر آمارها، پسران که ۹۷ میلیون نفر از مجموع ۱۶۰ میلیون کودک کار را در آغاز سال ۲۰۲۰ تشکیل می‌دادند، بیشتر درگیر کارهای اجباری شده‌اند.

موضوع نگران کننده دیگر اینکه شمار کودکان ۵ تا ۱۷ ساله‌ای که مجبور به انجام کارهای خطرناک مانند استخراج معدن شده‌اند نیز بطور قابل توجهی افزایش یافته است.

این کودکان همچنین مجبورند بیش از ۴۳ ساعت در هفته کار کنند که به این ترتیب هرگونه فرصت برای تحصیل را از دست می‌دهند.

در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی برآورد سازمان بین‌المللی کار و یونیسف حاکی از آن بود که ۷۹ میلیون کودک مجبور به انجام کارهای خطرناک شده‌اند که ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بیش از آمار چهار سال پیش از آن است.

دیدگاه