نهاد ویژه‌ مقابله با «فیک‌نیوز» پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه فعال می‌شود

  • 16 خرداد 1400 - 9:40
نهاد ویژه‌ مقابله با «فیک‌نیوز» پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه فعال می‌شود

فرانسه از برنامه خود برای تشکیل یک آژانس ویژه‌ جهت مقابله با فیک نیوز و اطلاع‌رسانی نادرستِ خارجی که به ادعای پاریس هدف آن تضعیف دولت و آسیب رساندن به کشور است خبر داد.

به گزارش یورو نیوز، بنیان این سامانه ویژه در حالی به تازگی شکل گرفته که فرانسه از هم‌ اکنون خود را برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در این کشور آماده می‌کند.

جلوگیری از مداخله خارجی و مبارزه با خبرهای جعلی یکی از مهم‌ترین راه‌کارهای دولت برای سالم‌سازی فضای سیاسی فرانسه پیش از آغاز رقابت‌های انتخاباتی در سال آینده عنوان شده است.

کارزار انتخاباتی امانوئل ماکرون پیش‌تر در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ که در نهایت به پیروزی وی منجر شد روسیه را به دخالت در این انتخابات متهم کرده بود.

نهاد ویژه مبارزه با اطلاع‌رسانی نادرستِ عمدی و خبرهای جعلی که دولت فرانسه مدعی است برای جلوگیری از انحراف افکار عمومی و خنثی کردن اقدامات مداخله جویانه خارجی شکل می‌گیرد زیر نظر دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی این کشور فعالیت خواهد کرد.

این نهاد برای نظارت و کنترل بر محتوای آنلاین و به تور انداختن عاملان اطلاع‌رسانی فریبنده و تولید کنندگان خبرهای جعلی در فضای وب و شبکه‌های اجتماعی شصت فرد متخصص در این زمینه را به استخدام در خواهد آورد.

استفان بوییون،‌ رئیس دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه که در نشست کمیسیون دفاع پارلمان این کشور سخن می‌‌گفت با اعلام مطلب یاد شده تصریح کرد که این اقدام رویکرد اصلاحی ندارد و تلاش نخواهد کرد که در پی انتشار خبرهای جعلی احراز حقیقت کند.

وی یادآور شد که هدف از تشکیل نهاد ویژه مقابله با اطلاع‌رسانی فریبنده و خبرهای جعلی تنها شناسایی و خنثی کردن حملاتی است که از سوی یک سازمان و یا کشور بیگانه برای بر هم زدن ثبات کشور صورت می‌گیرد.

به گفته این مقام دولتی نهاد یاد شده به سیاستمداران، دیپلمات‌ها، دستگاه قضایی و مطبوعات و رسانه‌ها کمک خواهد کرد تا به عنوان مثال به خوبی متوجه شوند که از ۴۰۰ هزار توییتی که در باره این یا آن موضوع روز منتشر شده دست کم ۲۰۰ هزار توییت متعلق به یک مزرعه ربات در یک منطقه خارجی است.

رئیس دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه همچنین گفت این نهاد کمک‌ خواهد کرد تا برای همه مشخص شود چه میزان از محتوای مرتبط با یک موضوع ویژه و خاص را اعضای یک مزرعه ترول تولید می‌کنند.

آقای بوییون در عین حال تاکید کرد که نهاد ویژه فرانسه برای مبارزه با خبرهای جعلی در ماه سپتامبر راه‌اندازی خواهد شد و قرار نیست به عنوان یک سرویس اطلاعاتی عمل کند.

به گفته رئیس دبیرخانه عمومی دفاع و امنیت ملی فرانسه فعالیت این نهاد توسط کمیته‌ای ویژه و آگاه به اخلاق حرفه‌ای، متشکل از نمایندگان قوه قضاییه، دستگاه دیپلماسی، رسانه‌ها و جامعه تحقیقاتی بررسی و کنترل خواهد شد.

در جریان آخرین انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال ۲۰۱۷، گروه‌های سایبری منتسب به روسیه به عنوان عامل حملات هکری گسترده به حزب امانوئل مکرون، نامزد میانه رو انتخابات ریاست جمهوری متهم شده بودند.

آقای ماکرون در دور دوم این انتخابات رقابت تنگاتنگی با مارین لوپن، نامزد ملی گرای متعلق به جریان راست افراطی و مخالف سرسخت اتحادیه اروپا داشت اما سرانجام پیروز از این انتخابات بیرون آمد.

فرانسه اولین کشوری نیست که نهادی دولتی برای مبارزه با اطلاع‌رسانی فریبنده و خبرهای جعلی تاسیس می‌کند. ایالات متحده آمریکا پیش از این گروهی ویژه در وزارت امور خارجه تحت عنوان مرکز تعامل جهانی را برای بررسی تبلیغات و اطلاع‌رسانی نادرست خارجی تشکیل داده بود.

دولت بریتانیا نیز سال ۲۰۱۸ واحدی ویژه را به همین منظور برای مقابله با اطلاع‌سانی جعلی و دروغین از سوی «بازیگران دولتی و دیگران» تاسیس کرد.

همین اقدام را اتحادیه اروپا سه سال پیش با تشکیل کارگروهی موسوم به «اِست استارت‌کام» East StratCom جهت مقابله با تبلیغات ضد اتحادیه‌ِ روسیه انجام داده بود.

دیدگاه