اعتراف تلویزیونی روزنامه نگار بلاروس؛ اپوزیسیون: تحت فشار گرفته شده و ساختگی است

  • 16 خرداد 1400 - 0:37
اعتراف تلویزیونی روزنامه نگار بلاروس؛ اپوزیسیون: تحت فشار گرفته شده و ساختگی است

رومن پروتاسویچ، روزنامه‌نگار مخالف دولت بلاروس که به تازگی در پی عملیاتی هوایی در مینسک بازداشت و زندانی شد مقابل دوربین‌های تلویزیون دولتی این کشور اعتراف کرد و اشک ریخت.

به گزارش یورو نیوز، اعترافات این روزنامه‌نگار بلاروس که نحوه دستگیری و بازداشت وی با واکنش اغلب کشورهای غربی و نهاد‌های حامیان خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای همراه شد به گفته اپوزیسیون این کشور تحت فشار و برای فریب افکار عمومی گرفته شده است.

رومن پروتاسویچ که مخالفان دولت بلاروس وی را یک «گروگان» در دست مینسک می‌دانند در این اعتراف تلویزیونی به نقش خود در تحریک و برپایی تجمعات اعتراضی اخیر در این کشور اذعان کرده است.

این فعال رسانه‌ای همچنین در بخشی از اعتراف تلویزیونی که برغم ادعای خانواده و دوستانش به گفته او با تمایل شخصی وی انجام شده، مقابل دوربین‌های تلویزیونی اشک می‌ریزد.

این در حالیست که پدر رومن پروتاسویچ پس از پخش فیلم اعتراف‌ها به فرانس‌پرس گفته است که با توجه به شناختی که وی از فرزندش دارد اطمینان دارد که این سخنان او نیست و هر آنچه وی اعراف کرده تحت فشار و اجبار صورت گرفته است.

رومن پروتاسویچ در ویدیویی که پنجشنبه شب از یک شبکه تلویزیون دولتی بلاروس پخش شد ضمن پس گرفتن انتقاد‌های قبلی از‌ رئیس جمهوری بلاروس به صراحت اعتراف کرد که قصد داشته با سازمان‌دهی شورش‌ها و اعتراض‌های ضد دولتی، الکساندر لوکاشنکو را سرنگون کند.

این اعتراف‌های همچنین با محکومیت چهره‌های سرشناس اپوزیسیون بلاروس و فعالان رسانه‌ای این کشور همراه شده است.

فرانک ویاکورکا، مشاور سوتلانا تیخانوفسکایا، از رهبران اصلی اپوزیسیون بلاروس که در تبعید به سر می‌برد روز پنجشنبه بلافاصله از پخش ویدیوی اعتراف‌های رومن پروتاسویچ، آنرا «دردناک» خواند و به نقل از خانواده این فعال رسانه‌ای گفت که او تحت شکنجه قرار گرفته است.

وی همچنین تصریح کرد فردی که وی در اعتراف‌های تلویزیونی دیده رومن پروتاسویچی نبوده که قبلا او را می‌شناخته است.

فرانک ویاکورکا با انتشار پیامی در توییتر نوشت: «رومن پروتاسویچی گروگان دولت است و ما باید برای آزادی او و ۴۶۰ زندانی دیگر سیاسی هر آنچه لازم است انجام دهیم.»

مقامات دولتی در بلاروس پیش‌تر گفته بودند که پروتاسویچ یک فرد افراطی است و ضمن دست داشتن در سازماندهی اعتراض‌های ضد دولتی اقدام به ترویج خشونت در این کشور کرده است.

مینسک همچنین تاکید کرده که اعترافات تلویزیونی اعضای اپوزیسیون همگی اختیاری و با اراده خود آنها ضبط و پخش شده است.

رومن پروتاسویچ در ویدئوی ۹۰ دقیقه‌ای پخش شده از تلویزیون دولتی بلاروس با تاکید بر اینکه که مصاحبه به خواست او انجام شده، در خصوص واکنش‌های احتمالی اپوزیسیون پس از پخش این ویدئو می‌گوید: «من تقریباً مطمئن هستم که آنها مرا علناً محکوم خواهند کرد و تجمعات حمایت از من به جایی نخواهد رسید؛ من اهمیتی نمی دهم که آنها چه خواهند گفت.»

او همچنین گفته است که پیش‌تر از الکساندر لوکاشنکو بسیار انتقاد کرده اما وقتی بیشتر درگیر موضوعات سیاسی شده، فهمیده‌ است که رئیس جمهوری کشورش کار درستی را انجام می‌دهد.

دستگیری و بازداشت رومن پروتاسویچ با زمین نشاندن هواپیمای حامل وی به شکل اضطراری که بسیاری آنرا به عنوان «آدم ربایی» محکوم کرده‌اند با واکنش گسترده جامعه جهانی و کشورهای غربی همراه شد.

اتحادیه اروپا روز بلافاصله اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی پروازهای بلاروس می‌بندد و تحریم‌های مضاعفی را علیه رهبران سیاسی این کشور وضع خواهند کرد. بروکسل همچنین از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی خواست که از حریم هوایی بلاروس استفاده نکنند.

دیدگاه