تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024

۱۲۲ فلسطینی و ۹ اسرائیلی در درگیری‌های اخیر غزه و کرانه باختری کشته شده‌اند

  • 25 اردیبهشت 1400 - 0:27
۱۲۲ فلسطینی و ۹ اسرائیلی در درگیری‌های اخیر غزه و کرانه باختری کشته شده‌اند

براساس آخرین آمارها در دور اخیر جنگ میان اسرائیل و فلسطینیان در نواز غزه از روز دوشنبه تا شامگاه جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۲۱ فلسطینی از جمله ۳۱ کودک جان خود را از دست داده و بیش از ۹۰۰ نفر زخمی شده اند.

به گزارش یورو نیوز، در همین بازه زمانی ۹ اسرائیلی از جمله یک کودک و یک سرباز کشته و ۵۶۰ نفر زخمی‌شده اند.

با توجه به ادامه حملات متقابل دو طرف، احتمال افزایش قربانیان تا ساعات آینده، به‌ویژه در میان فلسطینیان بسیار بالا است.

اسرائیل از بامداد جمعه ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) حملات به نوار غزه را تشدید کرده است. دست‌کم شش عضو یک خانواده در جریان بمباران یک منطقه مسکونی کشته شده اند.

فرماندهان نظامی اسرائیل می‌گویند هدف حملات بامداد جمعه به غزه نابود کردن یک تونل زیرزمینی حماس بوده است. به گزارش آسوشیتدپرس ۶ عضو یک خانواده در این حمله کشته و بسیاری از بناهای این محله تخریب شدند.

هزاران نفر در غزه پس از حملات نیمه‌شب پنجشنبه و بامداد جمعه خانه و کاشانه خود را ترک کردند. با این حال معلوم نیست آوارگان از خطر مرگ رهایی یافته باشند.

با وجود تشدید حملات اسرائیل به نوار غزه، شلیک موشک از این منطقه به سوی سرزمین‌های اسرائیلی روز جمعه ادامه یافت. برخی رسانه‌های عرب‌زبان شامگاه جمعه گزارش دادند که با وجود فعال بودن سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین، شماری از راکت‌های فلسطینی در اسرائیل سقوط کرده اند.

شلیک ۳ راکت از سوریه به سمت اسرائیل

به گفته ارتش اسرائیل روز جمعه ۳ راکت از خاک سوریه به سمت اسرائیل شلیک شد. این نخستین بار از آغاز درگیری‌های اخیر است که از سمت سوریه به اسرائیل موشک پرتاب شده است.

به گفته ارتش اسرائیل یکی از این راکت‌ها در سوریه و دو فروند دیگر در منطقه غیرمسکونی در شمال اسرائیل اصابت کرده‌اند.

۱۰ نفر در یک روز در کرانه باختری کشته شدند

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی در نخستین ساعات جمعه شب اعلام کرد ۱۰ شهروند فلسطینی در جریان تظاهرات در شهرهای مختلف کرانه باختری و در رویارویی با پلیس اسرائیل کشته و دست‌کم ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شده اند. بیشتر قربانیان هدف گلوله نیروهای امنیتی و احتمالا شهرک نشینان قرار گرفته اند.

ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشانگر پرتاب سنگ و تیراندازی شهرک‌نشینان یهودی به سوی تظاهرکنندگان فلسطینی در منطقه مورد مناقشه شیخ جراح در بیت‌المقدس (اورشلیم) است.

رسانه‌های عرب‌زبان عصر جمعه از بازداشت کمال الخطیب، نایب رئیس جنبش اسلامی فلسطینیان اسرائیل در کرانه باختری از سوی پلیس اسرائیل خبر دادند.

تظاهرات در مرزهای اردن و لبنان با اسرائیل دست‌کم یک کشته و یک زخمی بر جا گذاشت

روز جمعه و همزمان با تظاهرات در سرزمین‌های اشغالی کرانه باختری و بیت‌المقدس (اورشلیم) هزاران نفر که عمدتا ساکنان اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی در اردن و لبنان هستند، در همبستگی با هموطنانشان در مرزهای این دو کشور با اسرائیل تظاهرات کردند.

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد در پی تیراندازی از مرزهای شمالی اسرائیل به سوی تظاهرکنندگان دو نفر به شدت زخمی شدند. ساعاتی بعد خبر جان باختن یکی از این دو نفر، از سوی همین منبع تایید شد.

آیا حمله زمینی به غزه آغاز شده است؟

خبرنگاران اسرائیلی در حوزه نظامی که اخبار را به طور منظم از نیروهای مسلح دریافت می‌کنند، گفته‌اند که حمله زمینی در کار نبوده و تنها نیروهای اسرائیل در نزدیکی مرز با توپخانه به شمال غزه شلیک می‌کنند.

ارتش اسرائیل اندکی پس از نیمه شب با انتشار بیانیه‌ای گفت که نیروهای هوایی و زمینی در حال حمله به منطقه تحت کنترل حماس هستند. بلافاصله پس از انتشار این بیانیه سامانه دفاعی اسرائیل در برابر موشک‌های شلیک شده از غزه بار دیگر فعال شد.

روزنامه تایمز اسرائیل با اشاره به این موضوع نوشت که به نظر می رسد بیانیه ارتش به «اشتباه» خبر «حمله زمینی» به غزه را اعلام و رسانه‌های خارجی را گمراه کرده است.

در متن انگلیسی بیانیه ارتش اسرائیل به طور مبهم به محل استقرار نیروی زمینی اشاره و گفته شده است: «در حال حاضر نیروهای هوایی و زمینی ارتش اسرائیل در نوار غزه در حال حمله هستند.»

به نوشته تایمز اسرائیل، جاناتان کنریکوس، سخنگوی انگلیسی زبان ارتش اسرائیل در پاسخ به این پرسش که آیا واقعا به غزه حمله زمینی شده است، گفت: «بله. همانطور که در بیانیه نوشته شده است، نیروهای زمینی ما در غزه حمله می‌کنند. یعنی آنها در نوار غزه هستند.»

در واقع این جمله از یک سو با توجیه فنی صحیح است زیرا یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش از قبل در درون قلمرو فلسطینیان در نوار غزه مستقر بوده و هستند. اما این استدلال به معنی «حمله زمینی» به غزه نیست. تایمز اسرائیل می‌نویسد که این امر منجر به پخش گسترده اخبار نادرست در سراسر جهان، از جمله در نیویورک تایمز و واشنگتن پست مبنی بر آغاز حمله زمینی اسرائیل در نوار غزه شد در حالی که دست کم تا ساعت ۲ بامداد جمعه چنین حمله ای دیده نشده است.

خبرگزاری رویترز هم نوشت که ساکنان شمال غزه در نزدیک مرز اسرائیل گفته‌اند هیچ نشانی از حمله نیروهای زمینی اسرائیل در داخل این قلمرو مشاهده نکرده‌اند اما از آتش شدید توپخانه و ده‌ها حمله هوایی خبر داده‌اند.

۹ هزار سرباز اسرائیلی در مرز غزه؛ اسرائیل و حماس در آستانه جنگی تمام‌عیار

در پنجمین روز از دور تازه درگیری‌ها میان اسرائیل و گروه فلسطینی حماس، نه تنها هیچ نشانه‌ای از کاهش تنش دیده نمی‌شود، بلکه به نظر می‌رسد دو طرف در آستانه جنگی تمام عیار قرار گرفته‌اند زیرا اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد ۹ هزار نیروی تازه‌نفس نظامی در مرز با غزه مستقر می‌کند.

صدای آتش توپخانه و انفجار تا اوایل صبح جمعه در مناطق شمالی و شرقی غزه ادامه داشت. شاهدان گفته‌اند که بسیاری از خانواده‌هایی که در مناطق نزدیک مرز زندگی می‌کنند خانه خود را ترک کرده و برخی از آنها به مدارس تحت مدیریت سازمان ملل پناه برده‌اند.

خشونت همچنین به درگیری میان اعضای جوامع مختلط یهودیان و اعراب در اسرائیل گسترش یافته و جبهه‌ای جدید را در این نبرد طولانی خاورمیانه گشوده است. به چند کنیسه یهودیان حمله شد و درگیری در خیابان‌های برخی از شهرها آغاز گردید. در پی این رویدادها، رئیس جمهوری اسرائیل نسبت خطر جنگ داخلی در این کشور هشدار داد.

با توجه به سخنان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل که روز پنجشنبه گفت این درگیری‌ها «بیش از اینها زمان خواهد برد»، هنوز چشم‌اندازی برای توقف آتش جنگ جاری در خاورمیانه دیده نمی‌شود. مقامات اسرائیلی گفته‌اند که قصد دارند پیش از هر گونه اقدامی برای برقراری آتش‌بس، به حماس، قوی‌ترین گروه شبه‌نظامی در غزه، ضربه بازدارنده جدی وارد کنند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار بود به درخواست چین، نروژ و تونس در روز جمعه به صورت مجازی، نشستی اضطراری و علنی برای رسیدگی به موضوع جنگ اسرائیل و حماس برگزار کند، اما با اعتراض آمریکا تشکیل این جلسه به روز یکشنبه افتاد.

تلاش‌ها برای میانجیگری و برقراری آتش‌بس از جمله از سوی مصر، قطر و سازمان ملل متحد هنوز به نتجه‌ای نرسیده است. جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده نیز روز پنجشنبه خواستار کاهش خشونت شد و گفت که می‌خواهد شاهد کاهش چشمگیر حملات موشکی باشد.

دیدگاه