مرگ قاتل زنجیره‌ای زنان در فرانسه؛ «دیوِ آردن» رازهای زیادی را با خود به گور برد

  • 21 اردیبهشت 1400 - 0:47
مرگ قاتل زنجیره‌ای زنان در فرانسه؛ «دیوِ آردن» رازهای زیادی را با خود به گور برد

میشل فورنیره، قاتل زنجیره‌ای فرانسوی که در زندان بود، بعدازظهر دوشنبه ۱۰ مه(۲۰ اردیبهشت) در سن ۷۹ سالگی در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

به گزارش یورو نیوز، رمی ایتز، دادستان پاریس با اعلام این خبر به خبرگزاری فرانسه گفت که علت دقیق مرگ این قاتل زنجیره‌ای معروف فرانسوی در حال بررسی است. میشل فورنیره که به دلیل قتل ۸ نفر در حال گذراندن محکومیت حبس ابد خود در زندان «فرن» بود، از تاریخ ۲۸ آوریل (۸ اردیبهشت) به دلیل بیماری بستری شده بود.

زندگی این مجرم در حالی پایان گرفت که برخی پرونده‌های قتل او همچنان گشوده است. دیدیه سبان، وکیل برخی از قربانیان این فرد قاتل گفت:«خانواده‌های قربانیان جنایت‌های این فرد سرخورده‌اند، برای بعضی جنایات او دادگاهی تشکیل نشد و امکان دریافت پاسخ به پرسش‌های زیادی نیز فراهم نشد.»

سکوت، اعتراف و بازی‌ دادن، اینها مجموعه واکنش‌های میشل فورنیره در طول چندین جلسه دادگاهی در طی سال‌ها برای پاسخگویی به اتهاماتش بود. او که به دلیل جنایت‌هایش در منطقه آردن شمال فرانسه به «دیو آردن» شهرت یافته بود، رازهای زیادی را در مورد قتل‌ها و تجاوزهایی که در طول بیش از ۴۰ سال انجام داده بود با خود به گور برد.

این مرد فرانسوی که در سال ۲۰۰۸ برای قتل‌ ۷ زن مجرم شناخته شد، به حبس ابد بدون امکان تخفیف محکوم شد. او ۱۰ سال پس از آن، یعنی در سال ۲۰۱۸ بار دیگر برای پرونده قتل فجیع یک فرد دیگر مجددا به حبس ابد محکوم شد. او هنگام مرگ همچنین در چند مورد ناپدید شدن یا قتل زنان دیگر نیز متهم شده بود که رسیدگی به آنها در دادگاه در جریان بود.

در ماه مارس ۲۰۲۰، میشل فورنیره در معروف‌ترین این پرونده‌ها یعنی ناپدید شدن دختر ۹ ساله‌ای به نام استل موزن در منطقه سن و مارن، اتهام خود را پذیرفت. اما همسر پیشین او مونیک اولیویه در اواخر سال ۲۰۱۹ به مقامات قضایی گفت که شوهر قبلی‌اش این دختر را ربوده و پیش از کشتنش به او تجاوز جنسی کرده است.

از آن زمان مجرم به دلیل کهولت سن دچار مشکلات حافظه شد و کار کارآگاهان را دشوار ساخت. آنها در شهرستان آردن تمام مکان‌هایی را که قاتل گفته بود جستجو کردند، اما تا به امروز نشانی از جسد دختربجه قربانی پیدا نکرده‌اند.

در فوریه ۲۰۱۸، میشل فورنیره اعتراف کرد که دو زن دیگر را در شهرستان یون کشته است. یکی از این دو زن که ۱۹ سال داشت ماری آنژل دومس نام داشت و در ۱۹۸۸ ناپدید شده بود و دیگری زن ۲۰ ساله‌ای به نام ژوانا پاریش بود که دو سال بعد از آن فورنیره به او تجاوز و او را خفه کرده بود و جسدش هم پیدا شد.

«دیو آردن» تا سال ۲۰۰۸ اتهامات خود را تکذیب می‌کرد، اما پس از اعتراف درباره قربانیان خود در آن سال گفت: «این افراد اگر سر راه من قرار نمی‌گرفتند، امروز هنوز هم زنده بودند.»

مونیک اولیویه این اعترافات را تأیید کرد.

در دسامبر سال گذشته میلادی، برای میشل فورنیره پرونده اتهامی چهارمی مطرح شد که مربوط به ناپدید شدن یک زن ۲۹ ساله به نام لیدی لوژه در ۱۹۹۳ در شهرستان اورن بود.

قاتل فرانسوی هر بار که لب به اعتراف می‌گشود، امید وکلای قربانیان در بعضی پرونده‌های مختومه مربوط به گمشدگان دیگر نیز برای دریافت اطلاعات جدید زنده می‌شد. کارشناسان نیز در تلاش بودند تا با آزمایش دی‌ان‌ای بتوانند در صورت عاملیت این فرد در جنایات دیگر، آن را ثابت کنند.

فورنیره هنگام دادن اطلاعات خواسته شده به کرات با مقامات قضایی و کارشناسان بازی موش و گربه راه می‌انداخت. دانیل زاگوری، روانپزشک فرانسوی گفته است که او «نتیجه‌گیرترین» قاتل سریالی فرانسه بود.

میشل فورنیره در سال ۱۹۴۲ در سدان واقع در شهرستان شمالی آردن فرانسه به دنیا آمده بود. او سه بار ازدواج کرد و پنج فرزند داشت. او یک بار اعتراف کرده بود که از وقتی فهمیده زن اولش باکره نیست، خشم تمام وجود او را فرا گرفته بود. فورنیره که مکانیک بود، روزها ظاهر آرامی داشت و شب‌ها به دزدی و کار خلاف می‌پرداخت.

او پیش از محکومتش در سال ۲۰۰۸ نیز سه بار دیگر در سال‌های ۱۹۶۷، ۱۹۸۴ و ۱۹۸۷ به دلیل چندین مورد آزار جنسی زنان به زندان‌های کوتاه‌مدت محکوم شده بود.

او مونیک اولیویه، همسر سومش را شریک جرم خود ساخت. آنها با هم قرار گذاشتند که مرد، شوهر اول زنش را بکشد و زن نیز به او کمک کند تا همسری باکره برایش بیابد.

فورنیره در سال ۱۹۸۷، دو ماه پس از بیرون آمدن از زندان دختر ۱۷ ساله‌ای به نام ایزابل لاویل و پس از آن فابین لروآ، ژن ماری درامو، الیزابت بریشه و احتمالا چند نفر دیگر را کشت.

در کارنامه جنایات این قاتل زنجیره‌ای که ۱۷ سال در زندان بود، یک دوره بدون جنایت بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ دیده می‌شود. با این همه او از زمان آزادی‌اش در سال ۱۹۸۷ تا زمان بازداشت دوباره‌اش در ۲۰۰۳ به طور میانگین سالی دو نفر را کشته بود. فورنیره در زمان آخرین بازداشتش در بلژیک قصد آدم‌ربایی دیگری داشت که در این کار ناکام ماند.

مونیک اولیویه در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ گفت که همسرش سابقش ۱۱ قتل انجام داده که شامل هفت مورد اعترافی فورنیره هم بود. او گفت که این قتل‌ها با تجاوز یا قصد تجاوز همراه بوده است.

دادستان شارلویل، شهری که فورنیره در آن محاکمه و محکوم شد، گفته بود که این قاتل مخوف بیش از تجاوز جنسی، از زجر کشیدن قربانی‌اش لذت می‌برد.

دیدگاه