تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

اوضاع بحرانی کرونا در هند؛ ۳۱۴ هزار مورد ابتلای جدید، کمبود شدید تخت و اکسیژن

  • 03 اردیبهشت 1400 - 0:48
اوضاع بحرانی کرونا در هند؛ ۳۱۴ هزار مورد ابتلای جدید، کمبود شدید تخت و اکسیژن

هند با گزارش بیش از ۳۱۴ هزار ابتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ ، رکورد جدیدی در تعداد آلودگی به ویروس کرونا به ثبت رساند.

مقام‌های هند اوضاع در کشور را بحرانی گزارش داده‌اند و کمبود تخت بیمارستان و اکسیژن سبب شده شرایط نگران‌کننده‌ای برای بیماران مبتلا به کووید-۱۹ پدید آید.

به ثبت رسیدن ۳۱۴ هزار نفر بیمار جدید در تنها ۲۴ ساعت در دومین کشور پرجمعیت جهان تعداد افراد مبتلا به بیماری کووید ۱۹ را در این کشور به حدود ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر رساند. بر این اساس هند پس از ایالات متحده آمریکا در جایگاه دوم افراد مبتلا به ویروس کرونا قرار دارد. مقام‌های هندی می‌گویند در ۲۴ ساعت گذشته ۲ هزار و ۱۰۴ نفر نیز از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند. بر این اساس تعداد کل کشته‌شدگان کرونایی در این کشور به ۱۸۴ هزار و ۶۵۷ نفر افزایش یاقت.

رسانه‌های هندی گزارش می‌دهند که بسیاری از بیمارستان‌ها با کمبود شدید تخت و دارو مواجه هستند و اکسیژن هم به میزان کافی در مراکز درمانی این کشور پیدا نمی‌شود.

اوضاع به اندازه‌ای بحرانی است که دادگاه عالی دهلی نو، روز چهارشنبه به دولت دستور داد تا اکسیژن را از مصارف صنعتی به سمت بیمارستان‌ها هدایت کند تا جان مردم نجات یابد.

در همین حال گزارش‌های بسیاری در خصوص سرقت سیلندرهای اکسیژن از بیمارستان‌های این کشور منتشر شده است. خبرگزاری هند می گوید روز دوشنبه انبار یک بیمارستان در منطقه داموه در ایتالت اوتار پرادش مورد سرقت قرار گرفته و تعداد زیادی سیلندر اکسیژن از آنجا به سرقت رفته است. با اینکه موضوع به اطلاع پلیس رسیده‌است اما مقام‌های انتظامی هنوز نتوانسته‌اند سرنخی از سارقان اکسیژن پیدا کنند.

دکتر مامتا تیموتی جراح این بیمارستان به روزنامه ایندیا دیلی می‌گوید: «در چنین شرایطی پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش‌های بهداشتی با مشکلات فزاینده‌ای رو به رو هستند. نه تخت کافی وجود دارد و نه اکسیژن به میزان لازم پیدا می‌شود. شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای حکمفرما است.»

در عین حال کارشناسان می‌گویند احتمالا تعداد افراد کشته شده در اثر ویروس کرونا در هند بسیار بیشتر از آمار اعلام شده است، چرا که به علت افزایش وحشتناک تعداد کشته‌شدگان بسیاری از افراد در خانه‌ها و یا حتی بعد از مرخصی از بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند و این افراد در آمار رسمی ثبت نشده‌اند. ضمن اینکه بسیاری از بیماران که بیمارستان‌ها به دلیل کمبود تخت از پذیرش آنها خودداری کرده‌اند در ادامه تسلیم بیماری کووید-۱۹ شده‌اند و آنها هم در آمارهای رسمی حضور ندارند.

ایالت‌های مختلف هند محدودیت‌های گسترده‌ای را برای جلوگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا در دستور کار قرار داده‌اند. شهر دهلی نو، پایتخت این کشور از عصر دوشنبه به مدت یک هفته در قرنطینه سراسری قرار گرفته است. ایالت پر جمعیت اوتار پرادش که ۲۰۰ میلیون نفر در آنجا زندگی می‌کنند نیز آخر این هفته در حالت قرنطینه قرار خواهد گرفت.

نگرانی‌ها از گسترش گونه جهش یافته و هندی ویروس کرونا در جهان بالا گرفته است. در هفته‌های گذشته حضور گسترده مردم این کشور در تجمعات و فستیوال‌های مذهبی باعث شده موج ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در این کشور با رشد وحشتناکی رو به رو شود. نوع جهش‌یافته ویروس کرونا در هند با عنوان B.۱.۶۱۷ معرفی شده است

این گونه جدید با دو جهش همراه بوده و در کشورهایی چون آمریکا، بریتانیا، آمریکا، استرالیا، آلمان، نیوزیلند و اسرائیل مشاهده شده است. روز سه‌شنبه هشت مورد از گونه هندی در اسرائیل مشاهده شده که بیشتر این افراد از خارج وارد اسرائیل شده‌اند. هنری لوی، مدیرکل وزارت خارجه اسرائیل در این خصوص می‌گوید: «تصور بر این است که واکسن فایزر بر این گونه ویروس موثر است اما اثربخشی کمتری دارد.»

دولت برای جبران مجدد مایحتاج بیمارستان‌ها ، تانکرهای اکسیژن را برای مراکز درمانی فراهم کرده است. وزارت بهداشت هند می‌گوید از کل تولید ۷ هزار و ۵۰۰ متریک تن اکسیژن در روز در کشور ۶ هزار و ۶۰۰ متریک آن برای مصارف پزشکی اختصاص داده شده است. همچنین گفته شده که ۷۵ ایستگاه راه‌آهن در پایتخت هند به بیمارستان‌هایی تبدیل شده‌اند که هزار و ۲۰۰ تخت اضافی برای بیماران کووید-۱۹ فراهم می‌کنند. روزنامه تایمز هند می‌گوید بالاترین آمار روزانه ۳۰۷ هزار و ۵۸۱ نفر در روز ۸ ژانویه در ایالات متحده گزارش شده است.

دیدگاه