حکم سه سال و نیم زندان برای منتقد کرملین؛ ناوالنی پوتین را «مرد کوچک دزد» خطاب کرد

  • 15 بهمن 1399 - 13:47
حکم سه سال و نیم زندان برای منتقد کرملین؛ ناوالنی پوتین را «مرد کوچک دزد» خطاب کرد

دادگاهی در مسکو روز سه‌شنبه ۲ فوریه (۱۴ بهمن) با لغو محکومیت تعلیقی الکسی ناوالنی، مخالف سرشناس دولت روسیه، آن را به محکومیت قطعی زندان تبدیل کرد.

به گزارش یورو نیوز، ناتالیا رپنیکووا، قاضی دادگاه گفت که این منتقد کرملین باید حکم سه سال و نیم زندان خود در سال ۲۰۱۴ را با کسر ماه‌هایی که در بازداشت سپری کرده است بگذراند. بنابراین با کسر یک سال حبس خانگی که آقای ناوالنی سپری کرده است، او باید طبق این حکم دو سال و نیم دیگر در زندان باشد.

آقای ناوالنی در جلسه دادگاه خود در مسکو اقدام دولت برای به زندان انداختنش را «تلاش بیهوده کرملین در ترساندن میلیون‌ها شهروند روسیه برای تسلیم شدن» توصیف کرد.

ناوالنی ۴۴ ساله، برجسته‌ترین منتقد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ ۱۷ ژانویه هنگام بازگشت از آلمان، بازداشت شد. الکسی ناوالنی در جریان یک پرواز داخلی در روسیه مسموم شد. او برای درمان به آلمان رفت و پنج ماه در این کشور اقامت داشت. مقامات بیمارستانی آلمان و اتحادیه اروپا می‌گویند که آقای ناوالنی با سم نوویچوک مسموم شده است. ناوالنی، ولادیمیر پوتین را متهم کرده که دستور قتل وی را صادر کرده است اما مسکو بارها این اتهام را رد کرده است.

ناوالنی که امروز در محفظه شیشه‌ای دادگاه صحبت می‌کرد، بازداشت خود را ناشی از «ترس و نفرت» پوتین عنوان کرد و گفت که رهبر روسیه به‌عنوان یک «مسموم کننده» در تاریخ ثبت می‌شود.

وی تصریح کرد: «من با زنده ماندن در سوء قصدی که او فرمانش را صادر کرده بود، باعث آزردگی خاطر وی شدم.» وی در دادگاه پوتین را با عنوان «مرد کوتوله دزد» خطاب کرد.

ناوالنی: یک نفر را برای ترساندن میلیون‌ها نفر زندانی کردند

ناوالنی معتقد است که هدف از تشکیل دادگاه ترساندن شمار زیادی از افراد است: «یک نفر برای ترساندن میلیون‌ها نفر در زندان است». وی در عین حال افزود: «شما نمی‌توانید کل کشور را زندانی کنید.»

سازمان زندان‌های روسیه ادعا می‌کند که ناوالنی شرایط محکومیت تعلیقی گذشته خود را نقض کرده است. این حکم تعلیقی به اتهام «فساد مالی» مربوط به سال ۲۰۱۴ است. دادستان‌های روسیه از دادگاه منطقه‌ای سیمونوفسکی خواسته بودند که ۳ سال و نیم حبس تعلیقی ناوالنی را به مجازات قطعی زندان تبدیل کند، موضوعی که در دادگاه امروز به واقعیت تبدیل شد.

ناوالنی در جلسه دادگاه گفت: «من پس از اتمام دوره درمان به مسکو بازگشتم. چه کار دیگری می‌توانستم انجام دهم؟»

زندانی شدن ناوالنی باعث شد تا در دو هفته اخیر و در روزهای پایان هفته، اعتراضات گسترده در سراسر روسیه برپا شود.

پلیس روسیه روز یکشنبه گذشته بیش از ۵۷۵۰ نفر را بازداشت کرد که ۱۹۰۰ نفر از آن‌ها در مسکو بازداشت شدند. این افراد احتمالا پس از دادگاهی شدن به جریمه مالی یا زندان بین هفت تا ۱۵ روز محکوم می‌شوند.

ناوالنی تاکید کرد: «من می‌جنگم و این کار را ادامه می‌دهم.»

اطرافیان ناوالنی خواستار برپایی تظاهرات در خارج از دادگاه مسکو شدند اما پلیس آن محدوده را محاصره کرد و افرادی را به‌طور تصادفی بازداشت کرد. طبق گزارش سازمان OVD-Info که یک گروه ناظر بر دستگیری‌ها در روسیه است، بیش از ۳۲۰ نفر امروز بازداشت شدند.

برخی از حامیان ناوالنی حتی نتوانستند به ساختمان دادگاه نزدیک شوند. یک زن جوان هنگامی که در آن محدوده می‌خواست پوستری که روی آن نوشته بود «آزادی برای ناوالنی» را بالای سر بگیرد، در کمتر از یک دقیقه بازداشت شد.

ناوالنی در دادگاه از شجاعت معترضان تشکر کرد و از شهروندان روس خواست تا نگران سرکوب‌ها نباشند.

وی خطاب به دادگاه گفت: «شما آینده مردم را دزدیده‌اید و هم اکنون می‌خواهید آن‌ها را بترسانید. من از همه می‌خواهم که نترسند.»

پس از آنکه ناوالنی بازداشت شد، گروه وی که در افشای برخی فسادها با این مخالف دولت روسیه همکاری می‌کنند، ویدئویی دو ساعته در یوتیوب منتشر کردند که یک اقامتگاه مجلل در ساحل دریای سیاه را نشان می‌داد که گفته شده متعلق به ولادیمیر پوتین است. این ویدئو بیش از ۱۰۰ میلیون بار مشاهده شده است و نارضایتی‌هایی را در دورانی که روس‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، به همراه داشته است.

پوتین هفته گذشته در واکنش به انتشار این ویدئو گفت که نه او و نه نزدیکانش مالک این اقامتگاه مجلل ذکر شده در ویدئو نیستند.

دیدگاه