مشاور عبدالله به دلیل اظهار نظر ‘غیرمسئولانه’ در مورد بمباران آمریکا برکنار شد

  • 26 فروردین 1396 - 23:35
مشاور عبدالله به دلیل اظهار نظر ‘غیرمسئولانه’ در مورد بمباران آمریکا برکنار شد

ریاست اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرده است که محمد داوود اساس، مشاور این ریاست به دلیل “ابراز نظر غیرمسئولانه” در مورد حمله آمریکا به مواضع گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان برکنار شده است.

به گزارش بی بی سی، آقای اساس دیروز پرتاب “مادر همه بمب‌ها” از سوی آمریکا بر مواضع داعش در شرق افغانستان را محکوم کرده بود و آن را “تجاوز” به خاک افغانستان خوانده بود.

در خبرنامه ریاست اجرایی آمده که آقای اساس به دستور عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان برکنار شده است.

در این خبرنامه آمده است: “داوود اساس در رسانه‌ها در مورد داعش و حکومت، صحبت‌های غیرمسئولانه کرده بود. حکومت بدون هرنوع تفکیک در مبارزه با تمامی گروه‌های تروریستی اقدامات جدی می‌کند.”

آقای اساس دیروز در مصاحبه با یک تلویزیون محلی در مورد پرتاب “مادر همه بمب‌ها” از سوی آمریکا بر مواضع داعش در شرق افغانستان، “خلاف موضع‌گیری دولت” صحبت کرده بود.

او گفته بود که برای مبارزه با داعش به جای پرتاب “مادر همه بمب‌ها”، باید نیروهای امنیتی افغانستان در آنجا عملیات زمینی انجام می‌دادند.

آقای اساس گفته بود: “رئیس جمهوری گفته بود که داعش را از جلال آباد گم می‌کنم. پرتاب مادر همه بمب‌ها بر افغانستان یک کار غیرقانونی بود و در این مورد تاریخ قضاوت خواهد کرد که دولت افغانستان امروز اعلامیه می‌دهد که از پرتاب بمب بر خاک پاک افغانستان استقبال می‌کنیم.”

دیروز ژنرال جان نیکلسون، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان در مورد استفاده از “مادر همه بمب‌ها” گفته بود: “ما از سلاح مناسب برای هدف مناسب استفاده کردیم.”

او در یک نشست خبری در کابل گفت منطقه‌ای که به آن حمله شد مین‌گذاری شده بود و جنگجویان داعش در آنجا در تونل‌های طویل پنهان شده بودند.

به گفته پنتاگون، بمب جی‌بی‌یو ۴۳، که به “مادر بمب‌ها” معروف است‌، برای هدف گرفتن غارها و تونل‌هایی استفاده شده که شبه‌نظامیان داعش در آنها پنهان شده بودند.

دولت افغانستان نیز اعلام کرده که از پرتاب این بمب آگاهی داشته و این اقدام در هماهنگی با نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته است.

آمریکا می‌گوید این بمب، با ۹ متر طول و حدود ۱۰ تن وزن، برای آن طراحی شده که منطقه وسیعی از اهداف دشمن را تخریب کند و اثر روانی وحشتناکی بر نیروهای دشمن بگذارد.

طراحی و توسعه جی‌بی‌یو ۴۳ از سال ۲۰۰۳ و جنگ عراق آغاز شد، اما این بمب تا به حال در میدان نبرد به کار نرفته بود.

گفته شده که حدود ۱۶ میلیون دلار هزینه هرکدام از این بمب‌ها است.

دیدگاه