فعال حقوق زنان در عربستان به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد

  • 09 دی 1399 - 0:57
فعال حقوق زنان در عربستان به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد

رسانه‌های عربستان سعودی روز دوشنبه خبر دادند که لجین الهذلول، فعال حقوق بشر زندانی عربستان سعودی از سوی دادگاه ویژه ضد تروریسم به پنج سال و هشت ماه زندان محکوم شد.

به گزارش یورو نیوز، خانم الهذلول بیش از دو سال است که در بازداشت به سر می‌برد. رسانه‌های سعودی گفته‌اند که بر اساس حکم دادگاه، زمان بازداشت موقت وی در نظر گرفته شده است.

این فعال حقوق بشر که متولد سال ۱۹۸۹ است در ماه می ۲۰۱۸ به همراه تعدادی از فعالان حقوق بشر عربستان بازداشت شد.

خانم الهذلول که در زمینه حقوق زنان فعال بوده است در سال ۲۰۱۴ نیز به هنگام رانندگی و عبور از مرز مشترک عربستان سعودی و امارات متحده عربی برای اولین بار بازداشت شد.

فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از اعلام حکم این فعال حقوق بشر عربستانی گفته بود که اتهام خانم الهذلول ارتباط با کشورهای متخاصم و انتقال اطلاعات محرمانه است. اما خانواده خانم الهذلولی اعلام کرده‌اند که دولت پادشاهی سعودی هیچ مدرک قابل قبولی برای تأیید این اتهام‌ها ارائه نکرده است.

خانواده لجین الهذلول در تاریخ ۲۵ نوامبر اعلام کرده بودند که پرونده این فعال حقوق بشر توسط قاضی دادگاه کیفری ریاض به دادگاهی که به پرونده‌های تروریستی رسیدگی می کند منتقل شده است.

این دادگاه ویژه در سال ۲۰۰۸ برای رسیدگی به پرونده‌های تروریستی ایجاد شده است اما بر اساس گفته برخی سازمان‌های حقوق بشری، زندانیان سیاسی در عربستان سعودی از زمان تأسیس دادگاه ویژه ضد تروریسم به شکل بی‌سابقه‌ای در این دادگاه محاکمه شده‌اند.

وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی در سال‌های گذشته با انتقادهای فراوان کشورهای مختلف از جمله کشورهای اروپایی همراه بوده است.

به گفته خانواده خانم الهذلول و سازمان عفو بین الملل، این فعال حقوق بشر در تاریخ ۲۶ اکتبر ۲۰۲۰ در اعتراض به شرایطش در زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

دیدگاه