انتقاد شدید رئیس سازمان سیا از ویکی‌لیکس

  • 25 فروردین 1396 - 12:16
انتقاد شدید رئیس سازمان سیا از ویکی‌لیکس

مایک پومپئو، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) سایت ویکی لیکس را یک «سازمان اطلاعاتی متخاصم غیردولتی» توصیف کرده است که توسط دولت‌هایی مانند روسیه مورد بهره برداری قرار می گیرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، آقای پمپئو روز پنجشنبه (۱۳ آوریل) طی نطقی در واشنگتن یک بار دیگر سازمان اطلاعاتی ارتش روسیه را متهم کرد که از ویکی لیکس برای ضربه زدن به کارزار انتخاباتی آمریکا استفاده کرده است.

رئیس سیا گفت: “ویکی لیکس مانند یک سازمان اطلاعاتی متخاصم راه می رود و حرف می زند.”

او افزود: “این سازمان در حالی که از کشورها و سازمان‌های غیردموکراتیک کمک می خواهد به شدت روی ایالات متحده تمرکز می کند.»

ویکی لیکس در واکنش عکس یکی از توییت‌های سال گذشته مایک پومپئو را منتشر کرد که وقتی عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا بود با استناد به اسناد افشا شده توسط ویکی لیکس، علیه باراک اوباما و دفتر مرکزی حزب دموکرات موضع گیری می کرد. آن توییت مایک پومپئو بعدا پاک شد.

ویکی‌لیکس اخیرا هزاران سند محرمانه منتشر کرد که مدعی شد حاوی جزییات نرم‌افزارهایی است که سازمان سیا به طور گسترده برای هک کردن ابزارهای کامپیوتری استفاده می کند.

گفته می‌شود که “سلاح‌های سایبری” مورد ادعای ویکی‌لیکس، برای نفوذ سازمان سیا به کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند و همچنین ابزارهای خانگی از جمله تلویزیون‌های هوشمند و حتی مودم‌های اینترنت خانگی استفاده شده است.

در واکنش به آن اقدام، پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) و سازمان سیا تحقیقات مشترکی را برای یافتن نحوه درز آن اطلاعات به ویکی لیکس آغاز کرده اند.

افشاگری‌های ویکی لیکس در حالی انجام می‌شود که دولت اکوادور دسترسی اینترنتی جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس که در سفارت این کشور در لندن اقامت دارد را محدود کرده است.

جولیان آسانژ برای پرهیز از استرداد به سوئد در ارتباط با ادعاهای تعرض جنسی از سال ۲۰۱۲ در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است.

دیدگاه