حمله موشکی آمریکا «۲۰ درصد جنگنده های سوریه را از دور خارج کرد»

  • 22 فروردین 1396 - 10:17
حمله موشکی آمریکا «۲۰ درصد جنگنده های سوریه را از دور خارج کرد»

آمریکا می گوید که در حمله موشکی روز جمعه به یک پایگاه هوایی سوریه در واکنش به حمله شیمیایی هفته پیش ۲۰ درصد هواپیماهای فعال سوریه نابود شده یا آسیب دیده است.

به گزارش بی‌بی‌‌سی، جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا گفت که سوریه “اشتباه خواهد کرد اگر یک بار دیگر از سلاح های شیمیایی استفاده کند.”

سوریه حمله شیمیایی به شهر خان شیخون که تحت کنترل شورشیان است را رد می کند. در آن حمله در روز سه شنبه هفته پیش ۸۹ نفر کشته شدند.

کشورهای عضو گروه ۷ (هفت کشور صنعتی جهان) مشغول دیدار در ایتالیا برای بحث درباره چگونگی قانع کردن روسیه به ترک متحد خود، دولت سوریه، در جنگ داخلی این کشور هستند.

آمریکا صبح جمعه ۱۸ فروردین ۵۹ موشک کروز را از دو ناوشکن مستقر در مدیترانه به پایگاه شعیرات شلیک کرد.

آقای ماتیس گفت که حمله به این پایگاه “به خسارت دیدن یا نابودی سایت های سوخت و مهمات، توانایی های دفاع هوایی و ۲۰ درصد هواپیماهای فعال سوریه منجر شد.”

او افزود: “دولت سوریه توانایی سوخت گیری یا مسلح کردن جنگنده هایش در شعیرات را از دست داده و در این مقطع استفاده از باند این فرودگاه از لحاظ نظامی فایده ای برای سوریه ندارد.”

ارتش سوریه به خسارات مادی شدید در این پایگاه اذعان کرده اما سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت که فقط شش هواپیمای میگ ۲۳ ارتش سوریه به علاوه شماری از ساختمان ها تخریب شده و فقط ۲۳ موشک به شعیرات اصابت کرده است.

آقای ماتیس گفت که حمله موشکی نشان داد که آمریکا “نظاره گری منفعل نخواهد بود درحالی که (بشار اسد رئیس جمهور سوریه) مردم بیگناه را با سلاح های شیمیایی به قتل می رساند.”

شان اسپایسر سخنگوی کاخ سفید گفت که عملیات بیشتر علیه ارتش سوریه جزو گزینه هاست.

او گفت: “منظره مردمی که با گاز خفه و زندگی آنها با بمب های بشکه ای ویران می شود باعث خواهد شد که بار دیگر شاهد چنین عملیاتی باشیم، و ما احتمال اقدامات مشابه در آینده را مردود نمی دانیم.”

موضوع بحث گروه ۷

این نشست دو روزه با حضور وزرای خارجه در لوکا واقع در توسکانی ایتالیا با هدف رسیدن به یک رویکرد واحد در قبال مناقشه سوریه برگزار می شود.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا گفت پیام این نشست باید روشن باشد: اینکه باید ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه را به دست کشیدن از حمایت از بشار اسد واداشت.

او گفت: “او با حفظ پیوند با فردی که با مواد سمی به مردم خود حمله می کند در حال خدشه دار کردن نام روسیه است.

او گفت در این نشست “درباره احتمال تحریم های بیشتر بر بعضی از چهره های نظامی سوریه و در واقع بعضی از چهره های نظامی روسیه که در هماهنگ کردن تلاش نظامی سوریه نقش داشته اند بحث خواهد شد.”

روسیه از قبل در واکنش به انضمام کریمه و بحران شرق اوکراین هدف رشته تحریم هایی آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است.

اما اگر تحریم های تازه ای علیه مقام های روسیه در ارتباط با جنگ سوریه در نظر گرفته شود بی سابقه خواهد بود. با این حال وضع چنین تحریم هایی اصلا قطعی نیست.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه پس از شرکت در این اجلاس به مسکو خواهد رفت تا مجموعه از درخواست های این گروه را مطرح کند.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی نوشت که آمریکا “بی هدف در تاریکی” در جستجوی انتقال قدرت در سوریه است.

گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و آمریکا است اما اتحادیه اروپا هم نماینده ای در آن دارد.

سیاست آمریکا در قبال سوریه چیست؟

این که سیاست آمریکا در قبال سوریه چیست سوالی است که حاضران در این نشست خواستار روشن شدن آن هستند.

آقای تیلرسون شدیدا از روسیه انتقاد کرده که نتوانسته مانع حمله مظنون شیمیایی دولت سوریه به مردم خود شود.

اما او همچنین گفت که در مورد سوریه “موضع نظامی ما تغییری نکرده” و “اولویت اصلی” واشنگن شکست دادن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) است.

همچنین موضع گیری های نیکی هیلی فرستاده آمریکا در سازمان ملل هم یکدست به نظر نمی رسد.

او یک هفته پس از آنکه گفته بود حذف آقای اسد از قدرت دیگر برای آمریکا در اولویت نیست به شبکه ان بی سی گفت: “ما به هیچ وجه نمی توانیم تصور کنیم که با وجود اسد در راس دولت سوریه صلح ممکن شود.”

منابع آگاه در کاخ سفید گفته اند که هرگونه تفاوت جزیی میان اظهارات او و سیاست دولت “ناخواسته و غیرعمدی” است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از هرگونه مداخله مستقیم در جنگ داخلی سوریه پرهیز می کرد، تا اینکه دولت ترامپ با حمله موشکی به پایگاه شعیرات این وضع را عوض کرد.

حتی آقای ترامپ هم تا روز جمعه سیاست دیگری داشت. او در سال ۲۰۱۳ با اقدام نظامی در سوریه مخالفت کرده و در مبارزات انتخاباتی قول می داد مشکلات آمریکا را حل کند نه سوریه را.

او در جریان آن مبارزات ابراز نگرانی می کرد که اقدام نظامی در سوریه ممکن است به درگیری با روسیه منجر شود.

علیرغم آنکه حمله به شعیرات عملی قاطعانه تعبیر می شود، اما بسیاری از ناظران هنوز شاهد تغییری اساسی در سیاست آمریکا در مورد سوریه نبوده اند.

موضع سوریه و روسیه چیست؟

روسیه می گوید که آمریکا هیچ شاهدی ارائه نکرده که سوریه سلاح شیمیایی در اختیار دارد.

روسیه و ایران، که حامیان اصلی آقای اسد هستند، هم تهدید کرده اند در صورت حملات تازه هوایی آمریکا تلافی جویی خواهند کرد.

در بیانیه ای که “مرکز فرماندهی مشترک” متشکل از نیروهای متحد آقای اسد روز یکشنبه منتشر کرد آمده است: “از این پس با قوت به هرگونه متجاوزی یا هرگونه تعرضی به خطوط قرمز از سوی هر کسی که باشد پاسخ خواهیم داد و آمریکا به خوبی از توانایی ما برای پاسخگویی آگاه است.”

دیدگاه