رییس جمهوری لبنان: احتمال مداخله خارجی در انفجار بیروت بررسی می‌شود

  • 17 مرداد 1399 - 20:59
رییس جمهوری لبنان: احتمال مداخله خارجی در انفجار بیروت بررسی می‌شود

میشل عون، رییس جمهوری لبنان، اعلام کرد که تحقیقات درباره انفجار اخیر در بندر بیروت این موضوع را بررسی می‌کند که آیا انفجار بر اثر یک سهل‌انگاری یا تصادف رخ داده یا نتیجه یک مداخله خارجی بوده است.

به گزارش دفتر ریاست جمهوری لبنان، عون روز جمعه به خبرنگاران گفت: «علت انفجار هنوز مشخص نشده است. احتمال مداخله خارجی به وسیله راکت، بمب یا اقدام دیگری وجود دارد.»

او ادامه داد از امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در سفر روز پنجشنبه به بیروت، خواسته تصاویر هوایی را برای مشخص کردن آن چه اتفاق افتاده، به دست آورد.

رییس جمهوری لبنان گفت: «اگر فرانسوی‌ها این تصاویر را نداشته باشند، ما از منبع دیگری خواهیم گرفت.»

این در حالی است که پیشتر یک مقام رسمی نزدیک به پرونده که نامش فاش نشده، روز چهارشنبه به رویترز گفته بود اهمال و سهل‌انگاری عامل اصلی این انفجار بوده است.

اسرائیل هرگونه نقش داشتن در این انفجار را رد کرده است.

مقام‌های لبنان تایید کرده‌اند که نگهداری دو هزار و ۷۵۰ تن نیترات آمونیوم بدون رعایت احتیاط دلیل انفجار در بندر بیروت بوده است.

عون گفت که تحقیقات در مورد انفجار در سه مرحله انجام خواهد شد: «اول این که چگونه این مواد منفجره وارد و انبار شده است. دوم این که عامل انفجار سهل‌انگاری یا تصادف بوده و سوم احتمال این که این انفجار حاصل یک مداخله خارجی بوده یا نه.»

او که وعده یک تحقیقات کامل را داده، همچنین از بازداشت بیست نفر از مسئولان بندر بیروت خبر داد.

همچنین بانک مرکزی لبنان گفت که حساب‌های هفت نفر از جمله رییس بندر و هفت مسئول اداره گمرک مسدود شده است.

در حالی که مردم لبنان در ماه‌های اخیر علیه فساد و ناکارآمدی دولت لبنان تظاهرات کرده‌اند، عون گفت که فساد فقط در بندر بیروت نبوده، بلکه باید مبارزه با فساد در همه بنادر صورت گیرد.

دیدگاه