دو حمله هوایی در سوریه ۳۳ کشته برجای گذاشت

  • 20 فروردین 1396 - 6:43
دو حمله هوایی در سوریه ۳۳ کشته برجای گذاشت

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید در جریان دو حمله هوایی در سوریه، دست‌کم ۳۳ نفر کشته شده‌اند. یکی از حملات در نزدیکی جایی که «حمله شیمیایی» اخیر در آن گزارش شده بود، و دیگری در نزدیکی پایگاهی اصلی حضور «داعش»، رخ داده‌است.

به گزارش رسانه ها، سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، که مقر آن در لندن است، ۱۹ فروردین ماه گزارش داده‌است، دست‌کم ۱۸ نفر در یک حمله هوایی که عاملان آن «نامشخص» هستند در منطقه تحت کنترل شورشیان، در استان ادلب و نزدیک محلی که «حمله شیمیایی» اخیر در آن گزارش شده بود، کشته شده‌اند.

با وجود آن‌که به‌طور رسمی مشخص نیست این حمله را چه کسی انجام داده، ولی واقعه چهار روز پس از آن صورت گرفته که دولت سوریه به انجام یک حمله شیمیایی در خان‌شیخون، واقع در استان ادلب متهم شد. اتهامی که دولت دمشق رد کرده، اما با واکنش ارتش آمریکا و حمله به یک پایگاه هوایی ارتش سوریه روبه‌رو شد.

مناطق تحت کنترل شورشیان در ادلب، پیشتر نیز از طرف ارتش سوریه و نیز روسیه، که از مهم‌ترین حامیان بشار اسد به شمار می‌رود، هدف حمله قرار گرفته بود.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، حمله هوایی در ادلب، هشتم آوریل -۱۹ فروردین- رخ داده و دست‌کم پنج کودک نیز در میان قربانیان آن هستند.

همزمان گزارش دیگری از حمله به روستایی تحت کنترل گروه موسوم به حکومت اسلامی، در رقه، منتشر شده که در جریان آن یک کافه اینترنتی هدف قرار گرفته و دست‌کم ۱۷ کشته و ۱۲ زخمی برجای گذاشته‌است. سازمان دیدبان حقوق بشر می‌گوید ظن آن می‌رود که این حمله توسط ائتلاف به رهبری آمریکا، که درگیر نبرد علیه «حکومت اسلامی» است، صورت گرفته باشد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سخنگوی ائتلاف هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده‌است.

روستای «هنیده»، جایی که هدف «حمله»‌ی گزارش‌شده قرار گرفته، در ۳۰ کیلومتری غرب رقه، در کرانه جنوبی رود فرات قرار دارد.

رقه، مرکز اصلی حضور داعش در سوریه است و شبه‌نظامیان مورد حمایت آمریکا، با کمک ائتلاف و حملات هوایی آن، در تلاش برای آزادسازی آن هستند. گروه «نیروهای دمکراتیک سوریه» که از شبه‌نظامیان کـرد و عرب سوریه تشکیل شده، در حال حاضر در اطراف منطقه طبقه قرار دارد.

نبر در سوریه که وارد هفتمین سال پیاپی شده‌است، بیش از ۳۰۰ هزار کشته برجای گذاشته و بیش از نیمی از جمعیت آن کشور را آواره کرده‌است.

دیدگاه