سازمان بهداشت جهانی: ریشه‌کنی ویروس کرونا فعلا بسیار بعید است

  • 21 تیر 1399 - 7:47
سازمان بهداشت جهانی: ریشه‌کنی ویروس کرونا فعلا بسیار بعید است

یک مقام سازمان بهداشت جهانی روز جمعه ۲۰ تیرماه اظهار داشت، ریشه کنی یا از بین بردن ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ در آینده نزدیک بسیار بعید است.

مایک رایان، مدیرعامل برنامه امور اضطراری سلامت در جریان کنفرانس خبری گفت، در وضعیت فعلی، بسیار بعید است که بتوانیم که این ویروس را ریشه کن کنیم یا از بین ببریم. در یک وضعیت بسیار خاص ممکن است مثلا در یک جزیره یا جاهای دیگر، اما حتی چنین مکان هایی با احتمال وارد شدن مجدد ویروس مواجه هستند.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا در جهان به بیش از ۱۲ میلیون و ۳۹۰ هزار نفر رسیده است. تعداد قربانیان این ویروس نیز بیش از ۵۵۵ هزار نفر اعلام شده است.

سرمایه گذاری آمریکا در یک شرکت برای واکسن کرونا

خبرگزاری رویترز هم می‌گوید، زمانی که بالاخره واکسن بیماری کووید – ۱۹ تولید شود تزریق این داروی نجات بخش به مردم آمریکا در گرو صدها میلیون سرنگ خواهد بود.

به همین خاطر دولت آمریکا بیش از نیم میلیارد دلار در یک شرکت کوچک و ناشناخته به نام «اپی جکت» سرمایه گذاری کرده است. وسیله تزریق محصول این شرکت هنوز از سوی نهادهای پزشکی فدرال تایید نشده اند و برای تولید محصول خود کارخانه‌ای ندارد.

جی واکر، مدیرعامل شرکت «اپی جکت» به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت:«حقیقت این است که تکیه یک جانبه بر امکانات ما ناعاقلانه است. در شرایط فعلی ما فقط می توانیم نقش حمایتی داشته باشیم.»

مقامات دولت آمریکا حاضر نیستند دلیل سرمایه گذاری در این شرکت را توضیح دهند.

شرکت «اپی جکت» تاکنون فقط هزار نمونه اولیه از وسایل تزریق محصول خود را تولید کرده و هنوز مشخص نیست که این وسایل برای تزریق واکسن مناسب هستند یا نه.

در حال حاضر شرکت‌های داروسازی که مشغول تولید نمونه‌های آزمایشی واکسن کرونا هستند این داروها را در بطری‌های همیشگی مخصوص واکسن نگهداری می کنند و در آزمایش‌های بالینی نیز از سرنگ‌های سوزنی استفاده می کنند.

شرکت «اپی جکت» طی پنج سال اخیر مشغول تحقیق برای تولید وسیله تزریق مقرون به صرفه‌ای بوده که در کشورهای فقیر به جای سرنگ‌های سوزن دار مورد استفاده قرار بگیرد.

ولی اکنون دولت آمریکا به بزرگترین مشتری این شرکت بدل شده است.

وزارت دفاع آمریکا چند ماه پیش براساس مقررات موسوم به «شرایط اضطراری بی‌سابقه» و بدون برگزاری مناقصه با این شرکت یک قرارداد بزرگ امضا کرد.

طبق مدرک وزارت دفاع که روز ۵ ماه ژوئن منتشر شد وزارت بهداشت که قاعدتا مسئول تهیه وسایل پزشکی است «امکانات کافی برای تهیه تمامی وسایل لازم برای مقابله با بحران کرونا را ندارد.»

وزارت دفاع آمریکا برای تولید ۱۰۰ میلیون وسیله تزریق تا پایان سال جاری میلادی به شرکت «اپی جکت» ۱۳۸ میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. علاوه بر این، برای مرحله نهایی مقابله با شیوع ویروس قراردادی به ارزش ۴۵۶ میلیون دلار برای تولید ۵۰۰ میلیون وسیله تزریق دیگر با این شرکت امضا کرده است.

این رقم تقریبا دو برابر مبلغی است که دولت آمریکا معمولا برای تولید سرنگ به سایر شرکت‌های تولید کننده پرداخت می کند.

به گفته مدیرعامل «اپی جکت» این شرکت هیچگاه به دنبال قرارداد با دولت فدرال نبوده و هدف اصلی آن تهیه وسیله ساده تزریق سریع و ارزان قیمت برای کشورهای فقیر بوده است.

جی واکر افزود در حاشیه یک همایش بهداشتی که به ابتکار سازمان بهداشت جهانی در قزاقستان برگزار شده بود یکی از مقامات ارشد وزارت بهداشت آمریکا به تحقیقات این شرکت علاقه ویژه‌ای نشان داد.

پس از شیوع ویروس کرونا همین مقام زمینه آشنایی او با مقامات وزارت دفاع را فراهم کرد و بخشی پژوهش‌های پیشرفته وزارت دفاع در نهایت قرار داد با این شرکت را پیشنهاد کرد.

طبق ارزیابی وزارت دفاع برای واکسینه کردن ملت آمریکا حداقل به دو تزریق برای هر نفر و در مجموع حدود ۷۰۰ میلیون سرنگ و یا هر وسیله تزریق دیگری نیاز هست.

دولت آمریکا علاوه بر قرارداد با شرکت «اپی جکت» برای تولید ۵۰۰ میلیون وسیله تزریق در ماه مه نیز با شرکت دیگر برای تولید ۳۲۰ میلیون سرنگ سوزن دار قرارداد بسته است.

روز چهارشنبه نیز شرکت «بیکتون دیکینسون» بزرگترین تولید کننده سرنگ در آمریکا اعلام کرد که برای تولید حدود ۵۰ میلیون سرنگ تا پایان سال جاری قراردادی به ارزش ۱۱.۷ میلیون دلار با دولت آمریکا امضا کرده است.

حدود یک هفته پیش نیز یک شرکت آمریکایی دیگر امضا دومین قرارداد تولید سرنگ با دولت آمریکا به ارزش ۵۳ میلیون دلار را امضا کرد.

روی هم رفته به نظر می رسد که تا پایان سال جاری تعداد کافی وسیله تزریق واکسن در آمریکا تولید خواهد شد.

دیدگاه