تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024

آمریکا به طور رسمی خروج خود را از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد

  • 18 تیر 1399 - 11:02
آمریکا به طور رسمی خروج خود را از سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد

چند ماه پس از انتقادات دونالد ترامپ‌ رییس جمهوری آمریکا نسبت به عملکرد سازمان بهداشت جهانی در جریان همه‌گیری کرونا، ایالات متحده روز سه شنبه هفدهم تیرماه به طور رسمی اعلام کرد که از این سازمان خارج می‌شود.

باب منندز‌، سناتور دموکرات، با اشاره به اینکه دولت ترامپ به کنگره اطلاع داده که ایالات متحده به طور رسمی از سازمان بهداشت جهانی خارج شده است، از این اقدام به شدت انتقاد کرد.

منندز گفت که در میانه شیوع جهانی کووید۱۹ خروج ایالات متحده از سازمان بهداشت جهانی، زندگی یا منافع ما را تامین نمی‌کند و سبب می‌شود تا آمریکایی‌ها بیمار و آمریکا تنها بماند.

همزمان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل گفت که آمریکا روز دوشنبه به طور رسمی انصراف خود از عضویت در سازمان بهداشت جهانی را به دبیرکل سازمان ملل اطلاع داده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که انجام روند خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی یک سال و تا ششم ژوئیه سال ۲۰۲۱ طول می‌کشد.

پس از شیوع کرونا و گسترش آن به ایالات متحده، اولین بار روز سه‌شنبه نوزدهم فروردین، رییس جمهوری آمریکا طی سخنانی در کنفرانس مطبوعاتی خود در کاخ سفید، سازمان بهداشت جهانی را سازمانی «چین محور» خواند و گفت که ایالات متحده کمک‌های خود را به این سازمان تعلیق خواهد کرد.

ترامپ همان روز گفت که سازمان بهداشت جهانی مبالغ هنگفتی پول از آمریکا می‌گیرد. بیشتر پول این سازمان را آمریکا می‌پردازد، اما «آنها در ابتدا به تصمیم من مبنی بر منع ورود مسافران چینی انتقاد کردند.آنها اشتباه کردند. آنها در مورد بسیاری مسائل اشتباه کرده‌اند و به نظر می‌رسد بسیار چین محور باشند.»

پس از آن در بیست و ششم فروردین ماه نیز ترامپ در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که به دلیل «سوء مدیریت و پنهان‌کاری سازمان بهداشت جهانی در جریان شیوع کرونا» دستور قطع بودجه و کمک‌های دولت ایالات متحده به این سازمان را صادر کرده است.

او با تاکید براینکه سوءمدیریت و پنهان‌کاری سازمان بهداشت جهانی و هشدار دیر هنگام این سازمان در خصوص شیوع کرونا سبب جان‌باختن هزاران نفر شده است، گفت که سازمان بهداشت جهانی در جمع‌آوری اطلاعات کافی در مورد شیوع کرونا موفق نبود و آن را به صورت شفاف اعلام نکرد.

ترامپ همچنین تاکید کرد که «سازمان بهداشت جهانی نتوانسته وظیفه‌ خود را انجام دهد و بعد از دهه‌ها باید پاسخگو باشد و به اصلاحات درون سازمانی دست بزند.»

رییس جمهوری آمریکا گفت تکیه سازمان بهداشت جهانی بر اطلاعات نادرستی که چین ارائه کرده بود باعث همه‌گیری کرونا شده است.

تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، در واکنش به انتقادات ترامپ در مورد «چین محور» بودن این سازمان گفت که ما به همه ملت‌ها نزدیک هستیم. ما رنگ‌ها را نمی‌بینم.

هانس کلوگه، مدیر بخش اروپا در سازمان جهانی بهداشت، نیز در واکنش به سخنان ترامپ درباره قطع بودجه این سازمان، گفت که اکنون در یک مرحله بحرانی از همه‌گیری کووید۱۹ هستیم و زمان قطع بودجه نیست.

رییس جمهوری آمریکا اما بر دامنه انتقادات خود از سازمان بهداشت جهانی افزود وبا بیان اینکه این سازمان در حق آمریکا بی‌انصافی کرده است، گفت که آمریکا بیشترین کمک را به این سازمان می‌کند و کشورهای دیگر نظیر چین کمک‌های بسیار ناچیزی ارائه می‌کنند و با چنین وضعی من آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی خارج خواهم کرد.

پس از آن دونالد ترامپ در ۲۹ اردیبهشت ماه، طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که آمریکا بودجه این سازمان را در صورت عدم اجرای «اصلاحات اساسی در ۳۰روز آینده» به‌طور دائم قطع خواهد کرد.

او در نامه خود خطاب به تدروس ادهانوم نوشت: «ما وقتی برای هدر دادن نداریم. به همین دلیل وظیفه من، به‌عنوان رییس‌جمهوری ایالات متحده، است که به شما اطلاع دهم اگر سازمان بهداشت جهانی در ۳۰ روز آینده اصلاحات اساسی را در پیش نگیرد، قطع موقت بودجه دریافتی این سازمان از ایالات متحده را دائمی و در عضویت‌مان در سازمان تجدیدنظر خواهم کرد.»

تصمیم ترامپ به قطع بودجه و خروج از سازمان بهداشت جهانی، علاوه بر انتقاد برخی از سناتورها، پیشتر با انتقاداتی در ایالات متحده مواجه شده است. از جمله اتحادیه پزشکی آمریکا آن را اقدامی خطرناک توصیف کرده و از رییس جمهوری آمریکا خواسته بود در تصمیم به قطع بودجه سازمان بهداشت جهانی را در شرایط همه‌گیری کرونا، تجدید نظر کند.

سازمان جهانی بهداشت یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل متحد است که در سال ۱۹۴۸ تاسیس شده است و وظیفه اصلی آن مبارزه با بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های عفونی و مسری است.در جریان گسترش همه‌گیری کرونا از چین به دیگر کشورها انتقادات گسترده‌ای به عملکرد این سازمان وارد شده اما این انتقادات به غیر از خروج ایالات متحده در مورد سایر کشورها منجر به خروج از این سازمان نشده است.

دیدگاه