عذرخواهی شرکت پپسی در پی اعتراض طرفداران جنبش «زندگی سیاهان مهم است»

  • 18 فروردین 1396 - 6:27
عذرخواهی شرکت پپسی در پی اعتراض طرفداران جنبش «زندگی سیاهان مهم است»

شرکت آمریکایی پپسی با توقف پخش یکی از ویدئوهای تبلیغاتی خود، رسما عذرخواهی کرد. در پی گسترش اعتراض‌ها به یکی از آگهی‌های ویدئویی شرکت پپسی با حضور کندال جنر، مدل مشهور آمریکایی و عضو خانواده کارداشیان، این شرکت آگهی خود را از اینترنت حذف کرده و گفته است که دیگر آن را پخش نخواهد کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، داستان این آگهی ویدئویی در میانه یک تظاهرات رخ می‌دهد و در آن، کندال جنر بعد از پیوستن به معترضان خیابانی، به سمت یکی از نیروهای پلیس ضدشورش می‌رود و به او یک قوطی پپسی می‌دهد. این اقدام او، از تنش بین دو طرف کم می‌کند و حاضران، فریاد شادی سر می‌دهند.

معترضان به آگهی گفته‌اند که آنچه به تصویر کشیده شده است، از ارزش اعتراضات خیابانی اخیر در آمریکا کم می‌کند.

در بیانیه‌ای که در وبسایت پپسی منتشر شد، آمده است که آنها قصد نداشتند مسائل جدی و مهم را بی‌ارزش کنند. پپسی گفته است که با توجه به حساسیت‌ها، این آگهی را حذف می‌کند و دیگر آن را پخش نخواهد کرد.

این آگهی ویدئویی عصر روز سه‌شنبه، چهارم آوریل در یوتیوب منتشر شد، ولی کمتر از ۲۴ ساعت بعد، از دسترس خارج شد و دیگر قابل دیدن نیست.

گروهی از منتقدان، صحنه‌ای از آگهی را با این عکس لشا اوانز مقایسه کرده‌‌اند

برای نزدیک به دو سال در آمریکا چندین تظاهرات خیابانی علیه برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای پلیس با آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار برگزار شده است. از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ نیز مخالفان او بارها تجمع اعتراض‌آمیز داشته‌اند.

در آگهی حذف‌شده پپسی، معترضان خیابانی اغلب جوان و خوش‌تیپ هستند، ولی معلوم نیست که به چه چیزی اعتراض دارند. حتی در پلاکاردهای آنها تنها واژه‌هایی کلی مثل “گفت‌وگو” و “صدا” دیده می‌شود.

اما چند دقیقه بعد از انتشار این ویدئو، منتقدان گفتند که محتوای آن، اعتراضات گسترده در شهرهایی مثل بالتیمور، مریلند و فرگوسن را بی‌ارزش می‌کند.

دری مک‌کنسون، یکی از فعالان جنبش “جان سیاهان هم ارزش دارد” در جریان این اعتراضات بازداشت شد. او می‌گوید: “شاید اگر پپسی دستم بود، کسی بازداشتم نمی‌کرد، کسی چه می‌داند؟”

او خطاب به مسئولان شرکت پپسی گفت: “این آگهی، آشغال است.”

گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم این ویدئو را به مسخره گرفتند.

پپسی گفته است که سعی داشته با این آگهی “پیامی جهانی را مبنی بر اتحاد، صلح و درک متقابل برجسته کند.”

در بیانیه این شرکت آمده است: “خیلی روشن است که ما نکته اصلی را فراموش کردیم و از این بابت عذرخواهی می‌کنیم.”

دیدگاه