آیا کرونا می‌تواند مانع راهیابی مجدد ترامپ به کاخ سفید شود؟

  • 01 اردیبهشت 1399 - 12:02
آیا کرونا می‌تواند مانع راهیابی مجدد ترامپ به کاخ سفید شود؟

شیوع ویروس جدید کرونا در سطح جهان و تبعات آن، بسیاری از معادلات سیاسی در کشورهای مختلف از جمله آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش یورو نیوز، یکی از اولین پیامدهای سیاسی شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در آمریکا تسریع روند انتخاب نامزد حزب دموکرات بود. برنی سندرز، سناتور چپگرای ایالت ورمونت که احتمالا در حالت عادی کارزار خود را تا چند ماه دیگر ادامه می داد به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا و تبعات اقتصادی آن در ایالات متحده ترجیح داد تا کارزار انتخاباتی خود را متوقف کند. بسیاری از ایالت ها پیش از کناره گیری برنی سندرز تاریخ رقابت انتخاباتی حزب دموکرات را به دلیل شیوع کرونا به تعویق انداخته بودند.

کناره گیری زودهنگام برنی سندرز به جو بایدن که اکنون در عمل نامزد حزب دموکرات در انتخابات پیش رو محسوب می شود زمان بیشتری برای جمع آوری کمک های مالی، برنامه ریزی برای کنوانسیون حزب و انتخاب معاون خود می دهد. معاون پیشین باراک اوباما همچنین به جای اینکه وقت و انرژی خود را صرف رقابت با برنی سندرز کند می تواند در گردهمایی ها و مصاحبه ها و سخنرانی ها خود بر انتقاد از دونالد ترامپ متمرکز شود.

از سوی دیگر جمهوریخواهان نگران هستند که انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۱۳۹۹) به یک همه پرسی در مورد نحوه مدیریت بحران شیوع نوع جدید ویروس کرونا از سوی دونالد ترامپ تبدیل شود.

شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹» در عمل برنامه دونالد ترامپ برای تاکید بر وضعیت اقتصادی مطلوب در آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی را مختل کرد. این بیماری نه تنها تاکنون جان بیش از ۳۰ هزار آمریکایی را گرفته است بلکه باعث بیکاری میلیون نفر نیز شده است.

برای بررسی تاثیر شیوع ویروس کرونا در آمریکا بر انتخابات ریاست جمهوری باید با توجه به سیستم انتخاباتی این کشور (کالج الکترال) وضعیت ایالت هایی را مدنظر داشت که رقابت بین دموکرات ها و جمهوریخواهان در آنها فشرده است.

رقابت در تعدادی از ایالت هایی که دونالد ترامپ با پیروزی در آنها توانست مانع راهیابی هیلاری کلینتون به کاخ سفید شود در انتخابات سال جاری فشرده خواهد بود. ایالت پرجمعیت فلوریدا یکی از این ایالت ها است. ران دسنتیس، فرماندار فلوریدا که متحد دونالد ترامپ محسوب می شود به دلیل عدم واکنش سریع به شیوع ویروس جدید کرونا به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

ایالت ویسکانسین یکی دیگر از ایالت هایی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آن به پیروزی دست یافت. با این حال جمهوریخواهان هفته گذشته در انتخابات ایالتی ویسکانسین از دموکرات ها شکست خوردند. عملکرد دموکرات ها در جریان انتخابات ایالتی هفته گذشته به مراتب بهتر از نتیجه ای بود که هیلاری کلینتون در سال ۲۰۱۶ در ویسکانسین به دست آورد.

گرچن ویتمر، فرماندار دموکرات ایالت میشیگان نیز طی هفته های اخیر شاهد افزایش محبوبیت خود بوده است. ایالت میشیگان هم یکی از ایالت هایی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ در آن به پیروزی رسید اما پیش بینی می شود که رقابت در این ایالت در انتخابات سال جاری فشرده باشد. گرچن ویتمر که یکی از گزینه های مطرح برای معاونت جو بایدن است از عملکرد دولت فدرال به رهبری دونالد ترامپ در مقابله با شیوع ویروس جدید کرونا انتقاد کرده است.

ایالت آریزونا یکی دیگر از ایالت هایی است که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با پیروزی در آن توانست به کاخ سفید راه یابد. با این حال این ایالت که طه دهه های اخیر به طور سنتی به جمهوریخواهان رای داده است اکنون به یکی از ایالت های کلیدی در انتخابات سال جاری تبدیل شده است. این امر به این معنا است که رقابت بین دونالد ترامپ و جو بایدن احتمالا در این ایالت نیز فشرده خواهد بود.

با این حال باید در نظر داشت که نتایج نظرسنجی ها با وجود بهبود وضعیت دموکرات ها در برخی از ایالت های کلیدی، نشان می دهد که محبوبیت رئیس جمهوری آمریکا پس از شیوع ویروس جدید کرونا و موج بیماری در این کشور نه تنها کاهش نیافته بلکه در برخی نظرسنجی ها افزایش نیز یافته است. اما بی شک روند تحولات طی هفته ها و ماه های آینده برای دونالد ترامپ سرنوشت سازتر خواهد بود. اگر شیوع ویروس کرونا کاهش یابد و اقتصاد آمریکا نیز پس از بازگشایی بتواند به سرعت دوران رکود احتمالی را پشت سر بگذارد رئیس جمهوری ایالات متحده بخت زیادی برای انتخاب مجدد خواهد داشت. هر چند شماری از اعضای سابق کارزار انتخاباتی چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در گفتگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس از سرنوشت انتخابات در دو ایالت کلیدی فلوریدا و ویسکانسین ابراز نگرانی کرده اند.

آنها همچنین نگران میزان محبوبیت دونالد ترامپ در ایالت های پنسیلوانیا و میشیگان هستند. دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ با اختلاف تنها ۱۱ هزار رای توانست در ایالت میشیگان پیروز شود. میزان بالای مرگ و میر در میان سیاهپوستان در شهر دیترویت می تواند در نهایت باعث شود که دونالد ترامپ در ایالت میشیگان از جو بایدن شکست بخورد.

در هر کدام از دو ایالت میشیگان و پنسیلوانیا دستکم یک میلیون نفر به دلیل شیوع ویروس جدید کرونا بیکار شده اند. این رقم به این معنا است که نرخ بیکاری در این دو ایالت به بیش از ۲۰ درصد خواهد رسید.

اکثر تحلیلگران بر این باور هستند که یکی از عوامل تعیین کننده در سرنوشت انتخابات سال جاری زمان بازگشت بسیاری از بیکاران به محل کار است. بازگشایی دوباره فعالیت های اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا لزوما به معنای بازگشت کارمندان هتل های فلوریدا، کارگران کارخانه های خودروسازی میشیگان و کارمندان شرکت های پنسیلوانیا و آریزونا به محل کار نیست.

شیوع ویروس کرونا شاید فعلا امید دموکرات ها برای بازپس گیری کاخ سفید را افزایش داده باشد اما روند تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در آمریکا به دلیل بیماری همه گیر «کووید ۱۹» طی ماه های آینده بیش از پیش غیرقابل پیش بینی به نظر می رسد. با این حال ویروس کرونا می تواند نه تنها به دلیل شیوع گسترده در سطح جهان بلکه با تغییر سرنوشت انتخابات سال ۲۰۲۰ آمریکا که دونالد ترامپ تا چند هفته پیش پیروزی در آن را با توجه به وضعیت مطلوب اقتصادی آسان می دید نیز تاریخ ساز شود.

دیدگاه