درخواست سیاستمداران آمریکایی برای استعفای رئیس سازمان بهداشت جهانی به علت اعتماد به مخفی‌کاری چین

  • 19 فروردین 1399 - 20:08
درخواست سیاستمداران آمریکایی برای استعفای رئیس سازمان بهداشت جهانی به علت اعتماد به مخفی‌کاری چین

تعدادی از سیاستمداران آمریکایی خواستار کناره‌گیری تدروس ادهانوم جبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، به علت اعتماد به آمارهای ظاهراً غیرواقعی دولت چین از قربانیان ویروس کرونا شده‌اند. 

مارتا مک‌سلی، سناتور جمهوری‌خواه، گفت «دکتر تدروس» به علت «پنهان‌کاری» چین در مورد دامنه شیوع کرونا باید کناره‌گیری کند. او در گفتگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز گفت بخشی از عدم شفافیت در سیاست‌های چین ناشی از رفتار مدیرکل سازمان بهداشت جهانی بوده است. 

مک‌سلی گفت تدروس «دنیا را فریب داد» و حتی «شفافیت» چین را در برخورد با شیوع کرونا «ستود» و این درست زمانی بود که «شواهد بسیاری نشان می‌داد رژیم (کمونیستی) در مورد شدت طغیان (بیماری) مخفی‌کاری می‌کند. همین فریبکاری به قیمت جان‌ها تمام شد.»

او ضمن تاکید بر اینکه «هیچوقت به یک کمونیست» اعتماد نداشته، گفت «پنهان‌ کردن این ویروس که از خود آنان (چین) ناشی شد باعث مرگ‌ومیر اضافی در سراسر آمریکا و سراسر جهان شده است.»

او افزود: «به نظرم دکتر تدروس باید کنار رود.» 

در ماه فوریه، زمانی که چین از ابتلای ۱۷۲۳۸ نفر به کرونا و مرگ ۳۶۱ نفر خبر داد، تدروس اعلام کرد نیازی به اعمال محدودیت در سفر نیست. او در ۲۰ مارس بر پایه آمار اعلامی از سوی دولت چین مبنی  بر کاهش تعداد مبتلایان، آن را «دستاوری اعجاب‌انگیز» خوانده و گفت: «این به همه ما اطمینان خاطر می‌دهد که کرونا را می‌توان شکست داد.»

آمار رسمی ارائه‌شده از سوی دولت چین حاکی از ۳۳۰۰ کشته و آلودگی ۸۱۰۰۰ نفر در کل کشور به این ویروس است، اما فعالان سیاسی و مدنی با استناد به شواهد به‌دست‌آمده از مراکز کفن و دفن در ووهان، کانون شیوع کرونا، آمار کشته‌شدگان تنها در این شهر را بالاتر از ۴۰۰۰۰ نفر تخمین می‌زنند. 

چین به علت تاخیر در اعلام شیوع کرونا و مخفی نگه داشتن اخبار مربوط به قربانیان و عملا هموار کردن مسیر برای سرایت آن به دیگر کشورها در مظان اتهام است.  

تد کروز، دیگر سناتور جمهوری‌خواه، نیز خواستار برکناری مدیرکل سازمان بهداشت جهانی شد.

سخنگوی این سناتور به نقل از او گفت: «سازمان بهداشت جهانی پیوسته به قیمت سلامت جهان و مهار شیوع کرونا، از کم‌اهمیت دانستن دامنه شیوع ویروس تا عدم پذیرش عضویت نظام‌مند تایوان، تابع اراده حزب کمونیست چین بوده است…سناتور کروز بر این باور است که سازمان بهداشت جهانی اعتبار لازم برای منشا اثر بودن را از دست داده و خواستار ارزیابی مجدد رهبری آن در اسرع وقت است.»

ماکرو روبیو، دیگر سناتور، نیز خواستار پاسخگویی تدروس در زمینه نحوه مدیریت بیماری کرونا شد.

او گفت: «به محض اینکه این بیماری همه‌گیر مهار شد، رهبری سازمان بهداشت جهانی باید پاسخگو باشد. این شامل تدروس جبریسوس که به پکن فرصت داد با استفاده از این سازمان جامعه جهانی را فریب دهد نیز می‌شود.»

نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، نیز از سازمان بهداشت جهانی به علت در تاریخ ۱۴ ژانویه مدعی شده بود ویروس کرونا از انسان به انسان منتقل نمی‌شود انتقاد کرد.

او در توییتی نوشت: «سازمان بهداشت جهانی به دنیا یک توضیح بدهکار است که چرا به حرف چین اعتماد کرد. این همه رنج از سوء مدیریت اطلاع‌رسانی و نبود پاسخگویی از سوی چینی‌ها ناشی شده است.»

در آمریکا، تاکنون بیش از ۳۳۷۰۰۰ نفر به ویروس کرونا آلوده شده و تعداد ۹۶۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دیدگاه