شمار قربانیان “حمله شیمیایی” در ادلب سوریه به ۵۸ نفر رسید

  • 15 فروردین 1396 - 13:07
شمار قربانیان “حمله شیمیایی” در ادلب سوریه به ۵۸ نفر رسید

فعالان سوری می‌گویند حداقل ۵۸ نفر در حمله‌ای هوایی در استان ادلب، تحت کنترل شورشیان، کشته و تعدادی هم مجروح شده‌اند. گزارش شده که این حمله هوایی با استفاده از گازهای شیمیایی بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، گروه ناظر بر حقوق بشر سوریه، که شبکه‌ای از فعالان مخالف دولت است، می‌گوید هواپیماهای روسی یا سوری عامل حمله بوده‌اند.

کمیته محلی مخالفان در ادلب تصاویری از افرادی را منتشر کرده که به گفته آنها در اثر حمله شیمیایی دچار خفگی شده و برخی کشته شده‌اند. در تصاویر منتشرشده افرادی دیده‌ می‌شوند که استفراغ کرده و یا دهانشان کف کرده است. خبرگزاری فرانسه می‌گوید بیمارستانی هم که مجروحان حمله امروز در آن مداوا می‌شدند هدف یک راکت قرار گرفته است.

دولت سوریه پیش از این در موارد مشابه اتهام حمله شیمیایی را رد کرده است. پنج روز پیش هم مخالفان دولت سوریه را به کاربرد تسلیحات شیمیایی در حمله به حما متهم کردند که ارتش سوریه این ادعا را رد کرد.

محمد رسول، از مقام‌های سرویس آمبولانس ادلب به بی‌بی‌سی گفت که وضعیت در شهر خان شیخون بسیار بد است. او گفت بسیاری، اغلب از کودکان، در حال خفگی در خیابان‌ها رها شده‌اند.

او گفت: “تیم ما هنوز آنجا است و با توجه ازدحام بیمارستان‌ها بیماران را منتقل می‌کند.”

“حال اعضای تیم ما خوب است، اما وضعیت آنجا خیلی بد است و بیشتر کسانی که آسیب دیده‌اند کودک هستند.”

‘جلسه اضطراری شورای امنیت’

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، درباره حمله شیمیایی ادعایی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، صحبت کرده و هشدار داده است که چنین حمله‌ای ممکن است مذاکرات صلح آستانه را به خطر بیندازد.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته است که مسئولیت حمله شیمیایی احتمالی به عهده دولت سوریه است. خانم موگرینی گفته است دولت سوریه باید حافظ جان شهروندانش باشد، نه آن که به آنها حمله کند.

فرانسه خواهان آن شده است که این حمله در یک جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل بررسی شود.

سال گذشته سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی در تحقیقاتی به این نتیجه رسیدند که نیروهای دولت سوریه بین سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، سه بار از گاز کلر استفاده کرده بود.

مطابق این تحقیقات گروه موسوم به دولت اسلامی نیز از گاز خردل استفاده کرده بود.

دیدگاه