نام مظنون انفجار در مترو سن‌پترزبورگ اعلام شد

  • 15 فروردین 1396 - 12:28
نام مظنون انفجار در مترو سن‌پترزبورگ اعلام شد

روسیه خواستار دریافت اطلاعاتی در مورد یک شهروند روسی قیرقیز تبار شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، روز سه‌شنبه، ١۵ فروردین (۴ آوریل)، سخنگوی سازمان اطلاعات و امنیت قیرقیزستان تایید کرد که مقامات روسیه از این سازمان خواسته‌اند اطلاعاتی را در مورد مظنون احتمالی بمب‌گذاری در قطار مترو شهر سن‌پترزبورگ در اختیار آنان بگذارد. پیشتر نیز گزارش‌های خبری حاکی از آن بود که مظنون احتمالی این حمله اهل آسیای میانه است.

منابع روسی بعدا اعلام کردند که فرد مورد نظر اکبر جان جلیل‌اوف نام داشته است. او بیست و چند ساله بوده و احتمال می‌رود که جنازه او در میان کسانی باشد که در این انفجار کشته شدند. پیشتر گفته شده بود که عامل این انفجار یک شهروند روسی از تبار کشورهای آسیای میانه است.

هنوز در مورد این فرد و ارتباط احتمالی یا تاثیرپذیری او از سازمان‌های اسلامگرا اطلاعات بیشتری در دسترس نیست.

قیرقیزستان از جمهوری‌های تشکیل دهنده اتحاد شوروی سابق است که پس از انحلال شوروی استقلال خود را به دست آورد. این کشور حدود شش میلیون جمعیت دارد که اکثرا مسلمان هستند و دولت این کشور در حال حاضر با دولت روسیه روابط نزدیکی دارد.

انفجار روز دوشنبه در یکی از کوپه‌های قطار زیرزمینی شهر سن پترزبورگ روی داد و در اثر آن، یازده نفرکشته و بیش از چهل نفر زخمی شده‌اند. در مورد هویت و انگیزه احتمالی بمب‌گذار اطلاعات نهایی در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته اما به نقل از مقامات مختلف روسیه اظهارات متقاوتی منتشر شده است. خبرگزاری اینترفاکس در گزارشی در صبح سه‌شنبه به نقل از یک منبع امنیتی، که از آن نام نبرده، گفت که احتمال می‌رود فرد مظنون با گروه های اسلامگرا مرتبط بوده باشد.

پلیس گفته است که یک “وسیله انفجاری” دیگر که پشت کپسول آتش‌نشانی مخفی شده بود نیز کشف و خنثی شده است.

به نوشته رسانه‌های خبری روسیه، مقامات دولتی این انفجار را اقدامی تروریستی تلقی می‌کنند اما ارتباط آن با اسلامگرایان افراطی رسما تایید نشده است.

پیشتر، رسانه‌های خبری تصاویری از تلویزیون مداربسته را منتشر کردند که مردی را با ریش نشان می‌داد و او را مظنون این بمب‌گذاری معرفی کردند. اما خبرگزاری اینترفاکس گفته است که فرد مورد نظر خودر ا به پلیس معرفی کرده و از تحقیقات در این زمینه کنار گذاشته شده است.

در بعضی از گزارش‌ها آمده بود که بررسی صحنه انفجار حاکی از آن است که ممکن است عامل بمب‌گذاری انتحاری بوده باشد اما پلیس از تلاش برای یافتن “مظنون احتمالی” این عملیات خبر داده و احتمال داده او با گروه‌های اسلامگرای ممنوع در روسیه مرتبط بوده باشد.

روسیه در حمایت از دولت سوریه در جنگ علیه دولت اسلامی در سوریه شرکت دارد و همچنین سال‌ها با شورش جدایی‌طلبان در بعضی از جمهوری‌های مسلمان‌نشین تشکیل دهنده این کشور، به خصوص چچن، مواجه بوده است. در صورت اثبات ارتباط این حمله با گروه دولت اسلامی – داعش – یا سازمان‌های مرتبط با آن، انگیزه فرد بمب‌گذار احتمال وارد کردن فشار بر روسیه برای خاتمه دادن به حضور نظامی در سوریه است.

در پی وقوع انفجار در سن پترزبورگ، مقامات کشورهای مختلف از این حادثه ابراز تاسف کردند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، کشته شدن شماری از شهروندان آن کشور در این حادثه را به او تسلیت گفت. به گزارش دفتر رئیس جمهوری روسیه، اقای ترامپ ضمن اعلام حمایت دولت آمریکا از تلاش برای مقابله با گروه‌های افراطگرا، گفت که دو طرف هم عقیده بودند که لازم است تروریسم در تمامی اشکال آن به سرعت سرکوب شود.

در ایران نیز، سخنگوی وزارت خارجه با محکوم کردن این حمله، گفت که “ایجاد ناامنی و کشتار انسان‌های بی گناه، حقارت بارترین عمل برای دستیابی به اهداف سیاسی است که با هر هدف و انگیزه‌ای محکوم و مردود است.” وی خواستار “مشارکت جمعی بین‌المللی در مقابله جدی با تروریسم فارغ از انگیزه‌های آن” شد و افزود که برای این منظور، همکاری بین‌المللی لازم است. جمهوری اسلامی در عملیات علیه داعش در سوریه شرکت دارد.

شماری از کشورها به خصوص ایالات متحده و اسرائیل، برخی از گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی را به خاطر توسل به اقداماتی مانند بمب‌گذاری و حملات انتحاری، سازمان تروریستی و جمهوری اسلامی را “حامی تروریسم” دانسته‌اند اما دولت ایران با توجه به اهداف این گروه‌ها، این اتهام را رد کرده است.

در اسرائیل، دولت این کشور انفجار سن پترزبورگ را محکوم دانست و به یادبود قربانیان این واقع، در تل اویو، ساختمان شهرداری به رنگ پرچم روسیه نورافشانی شد.

 

دیدگاه