«مظنون حمله سن پترزبورگ اهل آسیای میانه است»

  • 15 فروردین 1396 - 9:23
«مظنون حمله سن پترزبورگ اهل آسیای میانه است»

رسانه های روسیه گزارش می دهند که یک مرد اهل آسیای میانه به عنوان مظنون اصلی حمله به یک قطار شهری در سن پترزبورگ که ۱۱ کشته به جا گذاشت شناسایی شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در انفجاری که عصر روز دوشنبه میان دو ایستگاه مترو روی داد حداقل ۴۵ نفر دیگر زخمی شدند.

همچنین یک وسیله انفجاری دیگر در یک ایستگاه کشف و خنثی شده است.

خبرگزاری های اینترفکس و تاس گزارش می دهند که مظنون شناسایی شده اما گزارش های ضد و نقیضی در مورد انتحاری بوده حمله وجود دارد.

دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه پیشتر در فیسبوک نوشت که انفجار “حمله تروریستی” بود.

تحقیقات ضدتروریستی شروع شده اما سایر احتمالات هنوز رد نشده است.

در اولین تصاویری که از محل حادثه منتشر شد قطاری در ایستگاه “موسسه تکنولوژی چسکی” با حفره ای در بدنه و شماری از افرادی که کشته یا زخمی شده بودند دیده می شد.

گزارش های اولیه حاکی از دو انفجار بود اما کمیته ملی ضدتروریسم روسیه بعدا گفت که فقط یک انفجار در ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی میان دو ایستگاه سنایا پلوشچاد و “موسسه تکنولوژی چسکی” روی داده.

اسوتلانا پترنکو محقق اصلی این پرونده به رسانه های روسیه گفت که تصمیم راننده مترو برای ادامه حرکت تا ایستگاه بعدی به نجات جان مردم کمک کرد چون امکان کمک رسانی فوری به مجروحان فراهم شد.

ورونیکا اسکورتسووا وزیر بهداشت گفت که ۱۰ نفر کشته شده اند که هفت مورد آنها در محل انفجار بود، یک مورد در آمبولانس و دو نفر در بیمارستان درگذشتند. آمار کشته ها بعدا به ۱۱ نفر افزایش یافت.

آندره پرژسدومسکی از کمیته ملی ضدتروریسم گفت که انفجار ناشی از یک “وسیله انفجاری ناشناخته” بود اما علت دقیق حادثه هنوز روشن نشده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که برای دیدار با همتای بلاروسی خود به سن پترزبورگ رفته بود، گفته همه احتمالات از جمله “تروریسم” تحت بررسی است.

با این حال کشف یک وسیله انفجاری دیگر در ایستگاه پلوشچاد ووستانیا به عمدی بودن حادثه اشاره دارد.

اینترفکس نوشت که اکنون یک مرد ۲۳ ساله اهل آسیای میانه “با پیوندهایی به اسلام رادیکال” در کانون تحقیقات است.

این خبرگزاری گفت که مظنون در حمله ای انتحاری مرد و با کمک بقایایش شناسایی شد. اما دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهور روسیه از اظهار نظر در این مورد که یک بمبگذار انتحاری عامل حمله بوده خودداری کرد.

خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که ممکن است یک زن هم در انفجار شرکت داشته.

دیدگاه