«مجازات زندان شیخ علی سلمان در بحرین کاهش یافت»

  • 15 فروردین 1396 - 9:11
«مجازات زندان شیخ علی سلمان در بحرین کاهش یافت»

به گفته‌ی یک مقام قضایی بحرین، دادگاه عالی این کشور حکم زندان شیخ علی سلمان، رهبر شیعیان بحرین را کاهش داده است. او از سال ۲۰۱۴ در زندان است و به ۹ سال حبس محکوم شده بود.

به گزارش دویچه وله، یک مقام قضایی بحرین که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد که دادگاه عالی در این کشور، روز دوشنبه (۳ آوریل/۱۴ فروردین) حکم زندان شیخ علی سلمان را از ۹ سال به ۴ سال زندان کاهش داده است. او جزئیات بیشتری را در این زمینه فاش نساخت.

دادگاه عالی بحرین در ماه اکتبر تصمیم گرفته بود که به پرونده‌ی این روحانی شیعه‌ی ۵۱ ساله که رهبر جمعیت منحل شده‌ی “الوفاق” است دوباره رسیدگی کند. “الوفاق” یک جنبش شیعه‌ی متعلق به اپوزیسیون در بحرین است.

سلمان به اتهام “نفرت‌پراکنی و اهانت به دولت بحرین” در دسامبر ۲۰۱۴ بازداشت شد. نخست دادگاهی بدوی در ژوئیه‌ی ۲۰۱۵ او را به ۴ سال زندان محکوم کرد. اما سپس یک دادگاه تجدیدنظر این مجازات را به بیش از دو برابر افزایش داد و سلمان را به جرم “تلاش برای براندازی حکومت با قهر” به ۹ سال زندان محکوم کرد.

صدور این حکم در آن زمان با اعتراض نهادهای حقوق‌بشری روبرو شد. دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد که افزایش مجازات زندان برای سلمان، به حل مشکلات سیاسی بحرین کمکی نمی‌کند. هواداران سلمان نیز به خیابان‌ها آمدند و علیه این حکم اعتراض کردند.

به گفته‌ی ناظران سیاسی، سلمان جزو روحانیان میانه‌رو شیعه در بحرین به شمار می‌رود که خواهان نظام مشروطه‌ی سلطنتی و احیای قانون اساسی در این کشور است. اما نیروهای شیعه‌ای هم در بحرین وجود دارند که خواهان پایان دادن به حکومت آل خلیفه در این کشور هستند.

ریشه‌ی مخالفت‌ها به جنبش اعتراضی شیعیان بحرین در سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد که معتقدند حکومت مبتنی بر اقلیت سنی در این کشور در مورد آنان تبعیض روا می‌کند.

در سال ۲۰۱۱ حکومت بحرین با کمک عربستان سعودی اعتراضات شیعیان مخالف را در این کشور سرکوب و آن را نتیجه تحریکات جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد. اما جمهوری اسلامی تا کنون هرگونه دخالت در ناآرامی‌های سیاسی بحرین را رد کرده است.

دولت بحرین سال گذشته جنبش “الوفاق” یعنی نیرومندترین حزب شیعه در این کشور را منحل اعلام کرد و آن را تشکیلاتی خواند که “پناهگاه تروریست‌ها” شده است. شیخ علی سلمان چند سال در قم تحصیل کرده است.

 

دیدگاه