پیکر جان‌باختگان اوکراینی پرواز ۷۵۲ به وطن بازگشت

  • 29 دی 1398 - 15:30
پیکر جان‌باختگان اوکراینی پرواز ۷۵۲ به وطن بازگشت

پیکر کارکنان و مسافران اوکراینی جان باخته در حادثه سرنگونی هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین روز یکشنبه ۱۹ ژانویه / ۲۹ دی از ایران وارد فرودگاه کی‌یف، پایتخت اوکراین شد و طی مراسمی ویژه از سوی مقامات دولتی و کارکنان سازمان هواپیمایی اوکراین مورد استقبال قرار گرفت.

به گزارش یورو نیوز، ولودیمیز زلنسکی، رئیس جمهوری، اولکسی هونچاروک، نخست وزیر و تعدادی از مقامات دولتی بلندپایه اوکراین در مراسم استقبال از پیکرهای جان باختگان در فرودگاه حاضر بودند.

حاضران در مراسم در فرودگاه با چشمانی گریان تابوت پیکر همکاران و هموطنان خود را بدرقه کردند. در این مراسم پرچم کشورهای اوکراین،‌ کانادا، سوئد، افغانستان، ایران،‌ آلمان و بریتانیا در فرودگاه در دست نظامیان اوکراینی و به احترام جان باختگان برافراشته بود.

پرواز PS752 بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین با ۱۷۶ سرنشین بامداد روز چهارشنبه ۱۸ دی ماهاز فرودگاه امام تهران به مقصد کی‌یف پرواز کرد اما هرگز به مقصد نرسید. این هواپیما هدف پدافند موشکی سپاه قرار گرفت و سرنگون شد.

کلیه سرنشیان این هواپیما از جمله ۱۱ تبعه اوکراینی که اغلب آنها را کارکنان هواپیما تشکیل می‌دادند در این حادثه جان باختند. ۹ نفر از قربانیان اوکراینی این حادثه را خلبان و خدمه پروازی تشکیل می‌دادند.

مقامات ایران تا سه روز پس از حادثه وقوع آنرا ناشی از نقص فنی عنوان و اطلاعات مربوط به هدف قرار گرفتن آن توسط موشک را رد می‌کردند. ستاد کل نیروهای مسلح در اطلاعیه‌ای که صبح روز شنبه ۲۱ دی ماه منتشر شد به صورت رسمی هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند هوایی سپاه را تایید کرد.

در این اطلاعیه اعلام شد که حادثه «بر اثر بروز خطای انسانی و به صورت غیرعمد» روی داده است زیرا در آن زمان با توجه به «افزایش بی‌سابقه تحرکات هوایی در منطقه، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به منظور پاسخگویی به تهدیدات احتمالی در بالاترین سطح آماده‌باش» قرار داشتند.

یک روز پس از آن که حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری ایران، از تصمیم این کشور برای انتقال جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده برای بازخوانی اطلاعات به اوکراین خبر داده بود، اعلام کرد که «هیچ برنامه‌ای» برای این انتقال وجود ندارد.

رضایی‌فر، روز یکشنبه ۲۹ دی، در گفت‌وگو با ایرنا گفت: «جعبه سیاه بویینگ ۷۳۷ اوکراینی اکنون در ایران و در محل سازمان هواپیمایی قرار دارد و فعلا هیچ برنامه‌ای برای ارسال آن نداریم.سعی می‌کنیم جعبه سیاه هواپیمای سانحه دیده اوکراینی در ایران خوانده شود و گزینه‌های بعدی ما کشور اوکراین و فرانسه است اما هنوز تصمیمی برای ارسال به کشور دوم نداریم.»

این در حالی است که رضایی‌فر پیشتر با تاکید بر این که هواپیمای سانحه دیده از هواپیماهای مدرن و پیشرفته بوئینگ است و ایران تکنولوژی دانلود اطلاعات جعبه سیاه این هواپیما را ندارد، گفته بود که این جعبه‌های سیاه «برای دانلود به فرانسه فرستاده می‌شود.»

فرانسه برای کمک کارشناسی به ایران در این زمینه اعلام آمادگی کرده و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز از ایران خواسته که جعبه‌های سیاه هواپیما را برای بازبینی به فرانسه بفرستد. ترودو روز جمعه تاکید کرد که تهران تخصص فنی و تجهیزات لازم برای تحلیل سریع جعبه‌های سیاه آسیب‌دیده هواپیما را ندارد.

مقامات اوکراینی و در راس آنها ولودیمیر زلنسکی نیز پیش از این ضمن تاکید بر انجام تحقیقات شفاف و مستقل خواستار محاکمه عاملان اصلی این حادثه شده بودند.

دیدگاه