اتهام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری اکوادور؛ طرفداران نامزد شکست خورده به خیابان‌ها آمدند

  • 14 فروردین 1396 - 15:31
اتهام تقلب در انتخابات ریاست جمهوری اکوادور؛ طرفداران نامزد شکست خورده به خیابان‌ها آمدند

آخرین نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری اکوادور نشان میدهد که لنین موره‌نو به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، در حالی که رای چهار درصد از حوزه‌های رای‌گیری هنوز شمرده نشده است آقای موره‌نو ۵۱.۱۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده و اعلام پیروزی کرده است.

با اینکه هنوز نتایج رسمی آرا اعلام نشده، رقیب آقای موره‌نو یعنی گییرمو لاسو اتهام تقلب را مطرح کرده و خواستار شمارش مجدد آرا شده و از هوادارانش خواسته به خیابان‌ها بیایند.

نظرسنجی از کسانی که رای داده بودند حاکی از رقابت نزدیک این دو نامزد بود و نظرسنجی‌های مختلف یکی از دو نفر را با فاصله‌ای اندک پیشتاز می‌دانستند.

آقای لاسو و طرفدارانش بر اساس یکی از همین نظر سنجی‌ها پیشاپیش جشن پیروزی را آغاز کرده بودند اما اعلام نتایج تا به اینجا نشان می‌دهد که آقای موره‌نو برنده انتخابات است.

آقای لاسو که قبلا بانکدار بوده در توئیتر از مردم خواست “بدون خشونت از رای خود دفاع کنند” و گفت خود نیز “از خواست مردم دفاع خواهد کرد.”

با این حال رافائل کوره‌آ رییس جمهور در توئیتر از خشونت در خیابان‌های شهراهای اکوادور انتقاد کرد و نوشت “آنها چیزی را که در انتخابات به دست نیاوردند، می‌خواهند به زور به دست بیاورند.”

اگر آقای موره‌نو که از حزب سوسیالیست است به پیروزی برسد قدرت پس از یک دهه همچنان در دست رهبران چپ باقی خواهد ماند. زمانی که رییس جمهور فعلی رافائل کوره‌آ در سال ۲۰۰۷ به قدرت رسید رهبران چپ‌گرا در شماری از کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی در قدرت بودند اما از آن زمان محافظه کاران در این کشورها از جمله در آرژانتین و برزیل جای چپ گرایان را گرفته‌اند.

در صورت پیروزی، آقای موره‌نو یکی از معدود رهبران دنیا خواهد شد که معلولیت دارد او در سال ۱۹۹۸ در یک سرقت تیر خورد و از کمر به پایین فلج شد. او مدتی معاون رییس جمهور بوده است.

ژولین آسانژ بنیانگزار ویکی لیکس که اکنون پنج سال است در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته تا به دولت سوئد مسترد نشود از پیروزی آقای موره‌نو در توئیتر استقبال کرد و و به طعنه آقای لاسو را دعوت کرد که کشور را ظرف سی روز ترک کند.

آقای لاسو وعده داده بود در صورت پیروزی ظرف سی روز ژولین آسانژ را از سفارت اکوادور در لندن بیرون کند.

 

دیدگاه