گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست شخصیت سال مجله تایم شد

  • 20 آذر 1398 - 17:21
گرتا تونبرگ، نوجوان فعال محیط زیست شخصیت سال مجله تایم شد

هفته‌نامه آمریکایی «تایم» گرتا تونبرگ، نوجوان کنشگر محیط زیست را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۹ میلادی انتخاب کرد و با انتشار عکس او نوشت: «نیروی جوانی».

با این اقدام، اکنون در تاریخ ۹۲ ساله انتخاب شخصیت سال از سوی تایم، این کنشگر زیست‌محیطی ۱۶ ساله تبدیل به جوان‌ترین چهره‌ای شده‌ است که توانسته به این عنوان نائل آید.

گرتا تونبرگ ۱۶ ساله که سوئدی است به خاطر فعالیت‌هایش در جهت آگاه‌سازی جهانی در مورد خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین و نیز با انتقاد از سیاستمداران به دلیل انفعال در برابر بحران آب و هوا، مشهور است. او طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد و تاکنون با فراخوان او بسیاری از مردم در کشورهای مختلف جهان برای دفاع از محیط زیست و انتقاد از سیاست‌های دولت‌ها در این زمینه دست به تظاهرات زده‌اند.

با وجود اقبال این کنشگر نوجوان، برخی از سیاستمداران جهان تاکنون درباره او اظهارنظرهای منفی کرده‌اند. از جمله دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که در سال ۲۰۱۷ خروج کشورش از معاهده آب و هوایی پاریس را اعلام کرد، درباره او به کنایه گفته بود: «دختر جوان بسیار شادی به نظر می‌آید که با لبخند به آینده نظر دارد. نگاه کردن به او دلپذیر است.»

نشریه تایم در مورد انتخاب گرتا تونبرگ می‌نویسد که او «موفق شده نگرانی‌های مبهم دربارهٔ سیاره ما را به یک جنبش جهانی تبدیل کند و خواستار تغییر جهانی شود.»

عنوان شخصیت سال تایم از سال ۱۹۲۷ اعلام می‌شود و ۱۰ نامزد امسال آن شامل دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا و گرتا تونبرگ، فعال نوجوان علیه تغییرات اقلیمی اهل سوئد بود.

این مجله آمریکایی برنده خود را بر اساس این‌که چه کسی «بیشترین کوشش را برای تأثیرگذاری بر حوادث سال» انجام داده انتخاب می‌کند.

دیدگاه