هشدار آمریکا نسبت به طرح ساخت شهرکی جدید در کرانه باختری

  • 12 فروردین 1396 - 11:27
هشدار آمریکا نسبت به طرح ساخت شهرکی جدید در کرانه باختری

کاخ سفید آمریکا نسبت به طرح جدید این کشور برای ساخت یک شهرک جدید هشدار داده و گفته است که شهرک‌سازی “لجام گسیخته” می‌تواند تلاش‌ها در جهت برقراری صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را متوقف کند.

به گزارش دویچه‌وله، شان اسپایسر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه (۳۱ مارس/۱۱ فروردین) گفت که اگرچه شهرک‌سازی‌های تاکنونی به خودی خود مانعی در برابر صلح نیست، اما ادامه لجام گسیخته این شهرک‌ها کمکی به پیشرف روند صلح نمی‌کند.

برای اولین بار از  سال ۱۹۹۱ کابینه اسرائیل روز پنج‌شنبه (۳۰ مارس) طرح ساخت شهرکی جدید را در کرانه باختری رود اردن تصویب کرد. تا این زمان تنها شهرک‌هایی که ساخته شده بودند، گسترش می‌یافتند. این اقدام با واکنش‌های زیادی روبرو شده است.

این شهرک جدید قرار است به جای شهرک یهودی‌نشین آمونا که در آغاز سال جاری میلادی در پی حکم دادگاه برچیده شده بود، در نزدیکی رام‌الله ساخته شود. قرار است ۴۰ خانوار اسرائیلی که خانه‌هایشان در آمونا در فوریه گذشته تخریب شد، در آبادی تازه اسکان داده شوند

در عرصه بین‌المللی، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در مناطق فلسطینی به عنوان یکی از موانع اصلی بر سر راه صلح در خاورمیانه قلمداد می‌شود. در همین رابطه آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد “کلیه اقدامات یک‌طرفه اسرائیل” و ساختن یک شهرک جدید در کرانه باختری رود اردن محکوم کرده و گفته است که این اقدام راه حل ایجاد دو کشور مستقل را به گور می‌سپارد.

دیدگاه