ایالات متحده آمریکا ۱۱ تبعه و یک شرکت کره‌شمالی را تحریم کرد

  • 12 فروردین 1396 - 11:08
ایالات متحده آمریکا ۱۱ تبعه و یک شرکت کره‌شمالی را تحریم کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۱ فروردین اعلام کرد که یک شرکت کره شمالی و یازده تبعه این کشور به دلیل ارتباط با برنامه‌های تسلیحاتی، بانکی و تجارت خارجی این کشور تحریم شده‌اند.

در بیانیه رسمی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا تصریح شده است افراد تحریم‌شده کسانی هستند که در روسیه، چین، ویتنام و کوبا برای دولت کره شمالی فعالیت می‌کرده‌اند و وظیفه پشتیبانی مالی و کمک برای ساخت تسلیخاتی در شرکت‌هایی را برعهده داشتند که پیش از این تحریم شده بودند.

در این بیانیه، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا هدف از تحریم‌های جدید را مقابله با شبکه‌ها و روش‌هایی دانسته که کره شمالی از آنها برای تامین مالی برنامه‌های غیرقانونی هسته‌ای و موشک‌ بالستیک به راه انداخته است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا همچنین از دوستان و متحدان ایالات متحده خواسته است که با اقدامات مشابه، تامین مالی چنین برنامه‌هایی را متوقف کنند.

دو تن از اتباع تحریم‌شده کره شمالی در چین مستقر هستند و یکی از افرادی که نام او در فهرست سیاه تحریم‌ها آمده، ساکن کوباست که با شرکت «ریون بونگ» کره در ارتباط بوده‌اند.

این کمپانی که یک شرکت تخصصی در صنایع دفاعی کره شمالی و پشتیبان فروش اقلام نظامی پیونگ یانگ است، پیش از این مشمول تحریم‌های آمریکا شده بود.

بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا، یکی دیگر از تحریم‌شدگان، در استخدام یک شرکت تجاری کره‌ای بوده که در دالیان چین مستقر است.

شش تبعه تحریم شده کره شمالی که ساکن کشورهای ویتنام، چین و روسیه هستند به دلیل ارتباط با بانک‌های کره شمالی در این فهرست قرار گرفته‌اند.

تحریم های الات متحده علیه کره‌شمالی تازگی ندارد و روسای جمهوری پیشین آمریکا از زمان جورج دبلیو بوش و باراک اوباما نیز تحریم‌هایی علیه کره‌ شمالی اجرا کرده‌ بودند. جرج دبلیو بوش حدود ۱۵ سال قبل، کره‌شمالی را در کنار ایران و عراق، «محور شرارت» نامیده‌ بود.

در ماه‌های اخیر، تنش بین واشینگتن و یونگ یانگ بالا گرفته‌ است. اجرای مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی که از حدود یک ماه قبل آغاز شده‌ است با واکنش‌های کره شمالی روبرو شد.

کره‌شمالی در ماه‌های اخیر بارها موشک‌های بالستیک خود را در دریای ژاپن آزمایش کرده‌است. حدود ۱۰ روز پیش، کره شمالی یک موتور پیشرفته پیشران موشک را آزمایش کرد. کمی پیش از آن، رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، درباره «خطرناک شدن» تنش در شبه‌جزیره کره هشدار داده بود.

وزیر خارجه آمریکا گفته بود: «صبر استراتژیک آمریکا به ‌پایان رسیده و در صورتی‌که تهدید کره‌شمالی افزایش یابد، عملیات نظامی یکی از گزینه‌های روی میز است».

همزمان مجلس نمایندگان آمریکا طرح تشدید تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را تصویب کرده و کره جنوبی هم از این اقدام استقبال کرده است.

دیدگاه