اتهام دور زدن تحریم‌های ایران؛ هالک‌بانک نقل و انتقال غیر قانونی را تکذیب کرد

  • 11 فروردین 1396 - 20:22
اتهام دور زدن تحریم‌های ایران؛ هالک‌بانک نقل و انتقال غیر قانونی را تکذیب کرد

به دنبال دستگیری معاون مدیر اجرایی هالک‌بانک ترکیه در آمریکا، این بانک دولتی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که تمام فعالیت‌ها و نقل و انتقالاتی که توسط این بانک صورت می‌گیرد، مطابق قوانین و مقررات ملی و بین‌المللی است.

به گزارش بی‌بی‌سی، محمد هاکان آتیلا، معاون مدیر اجرایی هالک‌بانک روز سه‌شنبه به اتهام تبانی برای دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت شد.

او متهم است که با همدستی رضا ضراب، تاجر ایرانی‌تبار اهل ترکیه، در پولشویی چند صد میلیون دلاری از طریق نظام مالی آمریکا به نمایندگی از طرف ایران و شرکت های ایرانی دست داشته است.

هالک‌بانک در اطلاعیه خود که در استانبول منتشر شده، می‌گوید که در روزهای اخیر بعضی رسانه‌ها اخباری را در مورد دستگیری آقای آتیلا منتشر کرده‌اند که به اعتبار هالک‌بانک لطمه زده و عموم مردم و سرمایه‌گزاران را گمراه کرده است.

در اطلاعیه هالک‌بانک اضافه شده که: “تمام فعالیتها و نقل و انتقالاتی که بانک ما انجام می دهد، در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی و ملی است. بانک ما برای حفاظت از حقوق سهامداران، شرکای تجاری و مشتری‌هایش از هیچگونه اقدامی دریغ نمی‌کند.”

روز پنجشنبه وزیر خارجه و وزیر دادگستری ترکیه دستگیری آقای آتیلا را اقدامی سیاسی خواندند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم از وجود “انگیزه‌های پنهانی‌” در پرونده رضا ضراب صحبت به میان آورده است.

به دنبال انتشار خبر دستگیری معاون مدیر اجرایی هالک‌بانک، ارزش سهام این بانک، ۱۴ درصد سقوط کرد.

هالک‌بانک که از لحاظ میزان دارایی، پنجمین بانک بزرگ ترکیه است، می‌گوید در هیچ نقل و انتقال غیرقانونی دست نداشته است.

در اطلاعیه این بانک همچنین تاکید شده که از دلار یا نظام بانکی آمریکا برای انجام نقل و انتقالاتی که مربوط به تجارت با ایران باشد استفاده نشده است.

پرونده رضا ضراب

رضا ضراب در تهران متولد شده و گفته می‌شود دارای تابعیت سه گانه ایران، ترکیه و جمهوری آذربایجان است.

او متهم است که از طریق یک شبکه بانکی در ترکیه و امارات متحده عربی، به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمک کرده و کوشیده بانک‌های آمریکایی را وارد مبادلاتی کند که ایران در آنها ذی‌نفع بوده است.

آقای ضراب در سال ۲۰۱۳ در جریان تحقیقاتی در مورد فساد دولتی در تحولی پر سر و صدا برای دو ماه در ترکیه بازداشت و سپس آزاد شد.

آقای ضراب ماه مارس سال ۲۰۱۶ در هنگام تعطیلاتش در فلوریدا دستگیر شد.

دادستانی ترکیه او را متهم کرده بود که به همراه سه وزیر وقت دولت ترکیه در انتقال پول ایران از طریق قاچاق طلا دست داشته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در آن زمان نخست وزیر بود، آن پرونده را تلاش مخالفانش برای کودتا علیه دولت توصیف کرد و در نهایت تحقیقات درباره آن پرونده متوقف شد.

اما در ماه مارس سال ۲۰۱۶ آقای ضراب دوباره دستگیر شد. اینبار در شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا و به اتهام توطئه برای انجام صدها میلیون دلار معاملات مالی برای کمک به دولت یا سایر نهادهای ایرانی برای دور زدن تحریم های آمریکا.

رضا ضراب هنگام دستگیری به همراه همسرش، ابرو گوندش، خواننده سرشناس ترک و دخترش برای تعطیلات در فلوریدا به سر می‌برد.

بعضی منابع گفته‌اند که او با بابک زنجانی، بازرگان ایرانی در زمینه فعالیت برای دور زدن تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی همکاری داشت، اگرچه وکلای آقای ضراب همواره هرگونه ارتباط میان او و آقای زنجانی را رد کرده‌اند. بابک زنجانی بعدا به اتهام کلاهبرداری از دولت جمهوری اسلامی بازداشت، محاکمه و به اعدام محکوم شد، اما حکم او هنوز اجرا نشده است.

دیدگاه